Ny analyse: Forbruget rykker ind i mobiltelefonen

Smartphones, tablet og apps er fremtidens betalingsmidler. Danskerne har taget de nye digitale platforme til sig, så større og større dele af vores forbrug foregår via mobiltelefonen. Det viser en omfattende rapport, der kortlægger danskernes mobilvaner.

Mobiltelefonen vil kapre større og større del af vores forbrug, og den mobile e-handel står for at vokse markant de kommende år. Det viser en ny stor analyse af den nordiske mobiløkonomi, som analysebureauet Cint har udarbejdet for Eniro. Danskerne har nemlig taget smartphone og tablet til sig i sådan en grad, at større og større dele af vores forbrug nu rykker over på de nye digitale platforme.

30 pct. af danskerne har foretaget et køb via mobiltelefonen inden for det seneste år, og 28 pct. forventer, at deres køb via mobiltelefonen kommer til at stige i 2012. Både mobil e-handel og direkte betalinger i butikkerne via smartphone er i fremgang. Dermed er smartphonen på vej til at blive et nyt betalingsmiddel som erstatning for kreditkort eller kontanter, viser analysen.

Erhvervsdrivende skal følge med
Adm. direktør i Eniro Danmark, Stefan Kercza, peger på, at de nye mobile muligheder stiller krav til virksomhederne, hvis de vil have del i fremtidens kundestrømme.

”For tyve år siden så vi, at computeren overtog telefonens rolle, når det handler om at skabe møde mellem sælger og forbruger, og når det gælder selve salget. Men nu ændres mønsteret igen. Derfor vil vi se, at det bliver afgørende for både små og store erhvervsdrivende, at de er i stand til at følge med udviklingen og gøre sig tilgængelige på de nye platforme,” siger Stefan Kercza.

Det gælder om at gøre sin virksomhed synlig og søgbar på de digitale platforme, samtidig med at man anvender nye e-handelsplatforme, der kan fange de mobile forbrugere. Derudover bør de erhvervsdrivende overveje at udvikle apps, som i den grad har taget danskerne med storm.

Apps er fremtiden
Mobiløkonomi-rapporten viser, at hele 63 pct. af danskerne foretrækker at bruge apps frem for browser, når de går på nettet fra deres smartphone.

”Smartphones og tablets har givet danskerne en ny måde at bruge internettet på, og den nye mobile æra rummer enorme muligheder for virksomhederne. Men udviklingen betyder også, at de butikker, der ikke satser digitalt, vil tabe kampen om kunderne,” siger Stefan Kercza.

Eniros analyse viser, at det er alt fra billetter til tog og bus, spil, musik og aviser til hotelregninger, vi køber over mobiltelefonen. Hele 30 pct. af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de godt kunne forestille sig at bruge mobiltelefonen som betalingskort.

Rapporten "Mobiløkonomien" kan læses i sin fulde udstrækning på http://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/eniro-danmark/document/view/mobiloekonomien-en-skandinavisk-rapport-19698

Fem nye tendenser i den mobile økonomi

• Danskerne er storforbrugere af smartphones. Mere end 40 pct. af de danske forbrugere har i dag en smartphone – og endnu flere forventes at anskaffe sig én de kommende år.
  • Applikationer stormer frem. Otte ud af ti danskere, der har en smartphone, bruger den også til at downloade apps. Den gennemsnitlige smartphonebruger har 16 apps installeret.  Vi bruger især apps til sociale medier som Facebook og Twitter, til at finde vej via korttjenester eller til at læse nyheder, shoppe eller gå i banken, mens vi er på farten.
  • Big business i apps. Næsten to tredjedele af de danske smartphone-brugere svarer, at de foretrækker at bruge apps frem for den almindelige browser på smartphonen. En rapport fra analysebureuet Gartner Group har forudsagt, at apps vil generere 15,9 milliarder dollars i løbet af 2012.
  • Mobilen får os til at bruge flere penge. Omkring 50 procent af danskerne svarer, at de bruger flere penge, hvis de bruger betalingskort frem for kontanter. Dertil viser Eniros undersøgelse også, at ca. 30 procent af danskerne kunne forestille sig at bruge mobilen som betalingskort allerede i dag, og at hver tredje forventer, at deres køb via mobiltelefon kommer til at stige i løbet af det kommende år.
  • Forbrugerne fravælger virksomheder, de ikke kan finde digitalt. Selvom det faktiske indkøb stadig primært sker i butikker, finder forbrugerne viden om produkter online. Eniros undersøgelse viser, at virksomheder der ikke er synlige på nettet, også fravælges i den fysiske verden. Således søger fire ud af fem skandinaviske forbrugere information om produkter, som de planlægger at købe ved hjælp af søgemaskiner.

Fakta om undersøgelsen

Rapporten ”Mobiløkonomien – en skandinavisk rapport” er udarbejdet af analysebureauet Cint på vegne af mediekoncernen Eniro. Data er indhentet i Norge, Sverige og Danmark i efteråret 2011 via internetbaserede spørgeskemaer. Omkring 1000 personer fra hvert land har deltaget i undersøgelsen, der helt overordnet handler om de tre skandinaviske landes mobilvaner.

• apps
  • tendenser
  • markedsføring
  • smartphone
  • mobiløkonomien
  • stefan kercza
  • undersøgelse

Eniro er Nordens førende søgevirksomhed. Forbrugere og virksomheder kan benytte Eniros medier til nemt at finde ud af, hvor de kan købe services og produkter – både via internettet, telefonbøger og mobiltelefoner. Med hjælp fra Eniro kan annoncører aktivt markedsføre sig over for interesserede forbrugere og virksomheder, finde nye kunder og øge deres salg. Eniro fører købere og sælgere sammen.
Eniro har 3.600 ansatte i de nordiske lande og Polen. Eniro har været noteret på OMX Nordic Exchange Stockholm siden 2000 og har hovedsæde i Stockholm.
Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 430 ansatte. Læs mere på www.eniro.com.