Ny Krak-app gør de lokale erhvervsdrivende mere synlige

Søgbarhed og synlighed er blandt de største udfordringer for små og mellemstore virksomheder, når det gælder digital markedsføring. I 2014 viste Eniro Danmarks rapport ”Mobiløkonomien 2014”, at 85% af forbrugerne søger online, når de planlægger at købe et produkt, og 55% svarede, at de går videre til en anden virksomhed, hvis de ikke finder det, de søger. Det er tydeligt, at forbrugerne forventer, at de hurtigt finder det søgte, og vinderen på det digitale marked bliver den, der leverer hurtige svar.

Relanceret app til den digitale forbruger
Denne udvikling er en udfordring for små og mellemstore virksomheder, som ofte har begrænsede ressourcer at investere i at stikke ud fra mængden og blive fundet af kunderne. Danmarks største søgetjeneste, Krak, relancerer nu sin mobil-app i et format, som matcher den digitale forbrugers forventninger og gør det muligt for mindre lokale erhvervsdrivende at blive mere synlige.

”I udviklingen af den nye app har vores mål været at gøre det nemmere for brugerne at finde de lokale virksomheder. Vi vil give bedre muligheder for at opdage nærområderne og hjælpe erhvervsdrivende med at holde det levende. Vi gør det eksempelvis muligt at inspirere brugerne med flere og større billeder fra sin butik,” siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark, som står bag Krak.

På mobilen søger brugerne oftest efter en bestemt type butik, restaurant eller anden virksomhed i nærheden af, hvor de befinder sig. I den nye app har Krak derfor øget fokus på at søge der, hvor du er. Når du starter app’en, kommer du direkte ind på kortet med udgangspunkt i den adresse, du befinder dig på.

Enkelhed og effektivitet har også været nøgleord i udviklingen, fordi app’en skal være en hjælp i mobilbrugernes stadig mere komplekse og informationstunge hverdag.

”Mobilbrugeren er på farten, har travlt og har ikke brug for at skulle tænke sig om eller sågar blot holde mobile stille for at finde information. Derfor har vi med nogle simple greb gjort det lettere at tage beslutninger. Det, som gør forskellen, er tydeligere kontaktmuligheder til virksomheden, eksempelvis en mere synlig ringeknap, link til Krak Navigation og links til specifik information på kundens hjemmeside,” fortsætter Allan Jakobsen.

Tydeligere visning af brugeranmeldelser
Ud over priser og produktbilleder er brugerbedømmelser noget, som efterspørges af den digitale forbruger.

”Det er velkendt, at personlige anbefalinger er én af de mest effektive måder at få markedsført sin virksomhed på. Mange virksomheder arbejder aktivt med at indsamle og besvare brugerbedømmelser. Derfor viser vi nu også bedømmelser tydeligere i app’en,” lyder det fra Allan Jakobsen.

Kraks app kan hentes her:
iTunes: https://itunes.apple.com/dk/app/krak-search-maps-services/id322079342?mt=8
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.krakk.android

• Data, Telekommunikation, IT

• app
  • iphone
  • android
  • allan jakobsen
  • mobilsøgning

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.100 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Over 90 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 260 ansatte.