Søgetendens: Danskere i festhumør skiftede til vinterdæk

Oktober 2015 var ifølge DMI den tørreste oktober i 43 år, og danskerne kunne nye udelivet med temperaturer på 10-12 grader i store dele af måneden. Men danskerne er klar over, at vinteren er på vej, og derfor gik ét af de faste efterårsritualer i gang, da mange i sidste måned gjorde klar til at få sat vinterdækkene på bilen. Det viser den seneste statistik over søgetendenser på Krak, hvor søgninger på dækskift blev mere end 15-doblet fra september til oktober.

Det var dog ikke kun de rent praktiske gøremål, som dominerede søgningerne i oktober. Statistikken fra Krak afslører, at danskerne var i festhumør og planlagde flere forskellige store begivenheder samtidig. På top 10 over de mest trendende søgninger finder man nemlig både nytårsaften, tøris, konfirmationskjoler, musikere og sangere og sågar restauranter i Tivoli, så der blev tydeligvis planlagt fest for alle pengene.

”Vi ser ofte, at de store udsving i søgestatistikkerne handler om sæsonaktuelle begivenheder, og oktober var ingen undtagelse. Danskerne er gode til at planlægge med en fornuftig tidshorisont, så vi ser, at vinterdæk kommer på dagsordenen, selv om vejret stadig er godt, og man er ude i god tid for at finde de bedste lokale leverandører til både nytår og konfirmation,” siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark, som står bag Krak, der er Danmarks største lokale søgetjeneste.

Butiksåbning i Herlev tiltrak stor opmærksomhed
Én helt aktuel begivenhed fangede desuden så mange danskere, at en lokal event trækker spor i søgestatistikken for hele landet. Den 2. oktober åbnede elektronikkæden Power et nyt varehus i Herlev, og statistikken fra Krak dokumenterer, at deres åbningstilbud tiltrak stor interesse. Søgeordet Power kom ind som nr. 8 over månedens mest trendende søgninger, og som nr. 3 finder man Herlev-shoppingcentret BIG, som huser Power, og som rigtig mange danskere altså søgte frem for at kunne komme ud og stå i kø i op til to dage før åbningen, så de kunne sikre sig de attraktive tilbudsvarer.

Krak, top 10 trendende søgninger, oktober 2015

1. Dækskift
  2. Hospitalsudstyr
  3. BIG
  4. Musikere og sange
  5. Konfirmationskjoler
  6. Restauranter i Tivoli
  7. Tøris
  8. Power
  9. Nytårsaften
  10. Tina

*Data er renset for søgninger på specifikke telefonnumre samt Kraks egne tjenester, f.eks. rutebeskrivelse, vejviser og krakkort.

• søgetrends
  • søgestatistik
  • dækskift
  • allan jakobsen

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.100 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Over 90 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 260 ansatte.