Søgetendens: Danskerne søger efter håndværkere i sommerferien

Skolerne har sommerlukket. Studenterne er sprunget ud. Og mange danskere har efterhånden taget hul på ferien. Det kan også ses i den seneste søgestatistik fra Krak, der er den største lokale søgetjeneste i Danmark. I juni var det blandt andet ord som ’hækklipning’, ’bekæmpelse af hvepse’, ’VVS- og blikkenslager-forretninger’ og ’el-installation’, der slog igennem i de danske søgefelter.

Det tyder kort sagt på, at sommeren har givet danskerne lyst til at gå i haven, ligesom man kan gætte på,
at mange har fået tid til at hyre håndværkere og sætte gang i de huslige projekter, som der ikke lige har været tid eller overskud til i hverdagen.

”Søgningerne skifter tit i takt med årstiderne, og det gælder også for juni. Set i det lys giver det god mening, at sommerferien giver folk tid til at gå i haven og for eksempel få hækken klippet – eller tid til at søge efter håndværkere i lokalområdet, som kan klare den vedligeholdelse i hjemmet, som man ikke lige har fået ordnet midt i en travl dagligdag,” siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef i Eniro Danmark, som står bag Krak.

Juni er også lig med jordbær og friluftsbadning
Danskerne bruger dog ikke kun ferien til praktiske gøremål. Således ligger ord som ’jordbær’ og ’friluftsbad’ også højt på listen over månedens mest trendende søgeord. Det er et tegn på, at der også bliver tid til mere afslappende aktiviteter som at mæske sig i lokale jordbærmarker eller slappe af i vandkanten.

Og da et ord som ’rejsearrangører’ også er med i top 10, bekræfter det kun, at juni er den måned, hvor sommer­ferien rigtigt skydes i gang – også for dem, der har været sent ude med feriebookingen.

Brand i Esbjerg
At en by som Esbjerg også er med på listen over trendende søgninger, hænger ifølge Kristoffer Apollo sammen med en kraftig brand, der hærgede på en affaldsforbrænding i slutningen af juni:

”Rigtig mange har søgt efter ’Esbjerg Mådevej’, hvor branden brød ud. Politiet var hurtigt ude med en beredskabsmeddelelse, hvori det fremgik, at branden udviklede sundhedsskadelig røg. Det har fået mange i området til at gå på Krak for at blive klogere på, hvor de skulle holde sig fra, mens brandslukningen stod på.”

Krak, top 10 over trendende søgninger, juni 2016

1. Hækklipning
  2. Børnetøjsbutikker
  3. Bekæmpelse af hvepse
  4. Jordbær
  5. VVS- og blikkenslagerforretninger
  6. El-installation
  7. Esbjerg
  8. Friluftsbad
  9. Rejsearrangører
  10. Dagligvarer

* Data er renset for søgninger på specifikke telefonnumre samt Kraks egne tjenester, f.eks. rutebeskrivelse, vejviser og krakkort.

• søgestatistik
  • kristoffer apollo
  • sommerferie
  • mådevej

Om Eniro
Eniro er en førende søgevirksomhed for personer og virksomheder i Norden. Med kvalitetssikret indhold og en uovertruffen brugeroplevelse inspirerer Eniro til lokale opdagelser og bidrager til et levende lokalområde. Eniros indhold er tilgængeligt gennem internet- og mobiltjenester, trykte vejvisere samt nummeroplysnings- og sms-tjenester. I Danmark udgiver Eniro bl.a. online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. Eniro-koncernen har ca. 1.900 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Polen og Finland. Virksomheden er noteret på Nasdaq OMX Stockholm [ENRO] og har hovedkontor i Stockholm. Læs mere om Eniro på www.enirogroup.com.