Søgetendens: DR-skuespiller fik mange fans i december

I december løber der julekalendere over tv-skærmen i mange danske hjem, og i sidste måned fik især én skuespiller særlig opmærksomhed. Hannibal Harbo Rasmussen spillede en hovedrolle i årets familiejulekalender fra DR, og det resulterede i en topplacering på listen over de søgeord, der hittede mest på Krak i årets sidste måned. Det viser den nyeste søgestatistik.

14-årige Hannibal Harbo Rasmussen har tilsyneladende vakt en del opmærksomhed i sin rolle som fremtids­drengen Dixie i DR’s familiejulekalender ”Tidsrejsen”. Så meget, at han helt usædvanligt er strøget til tops på listen over de søgeord, der hittede mest på Krak i løbet af december. Den nyeste søgestatistik viser, at antallet af søgninger på skuespillerens navn er steget med intet mindre end 1868 procent i forhold til måneden før. Den slags sker meget sjældent, siger Stefan Kercza, der er koncernchef hos Eniro:

”Vi er ikke vant til at se personnavne optræde i søgestatistikkerne. Faktisk sker det kun helt undtagelsesvist. De andre topplaceringer går da også til søgeord som fyrværkeri, julelys og juletræssalg. Det er udtryk for, at folk bruger internettet til at finde information om, hvor i deres lokalområde de kan købe de ting, som de skal bruge i forbindelse med jul og nytår,” siger Stefan Kercza.

Eksplosiv vækst i fyrværkeri-søgninger
Det er især tydeligt, at december er den eneste måned om året, hvor danskerne har lov til at lege med raketter, fontæner og bomberør. Antallet af søgninger på fyrværkeri er vokset med hele 3617 procent siden november, og ser man udelukkende på mobilsøgninger, er væksten ligefrem eksplosiv. Her er der en stigning på 9431 procent.

Også for søgninger på juletræer og juletræssalg er der forskel på søgestatistikkerne for alle enheder og mobile enheder. Søgeordene kommer ikke i top 10 på listen for alle enheder, men det gør de, når det specifikt gælder mobilsøgninger.

”Forskellene på de to lister kan blandt andet forklares med, at der er nogle ting, som man primært søger på, mens man er på farten. Fx kan det være, at man er ude for at foretage det store juleindkøb, og så laver man lige en hurtig søgning på mobilen for at lokalisere den nærmeste juletræssælger eller finde adressen på den Jack & Jones, hvor man har planlagt at købe en julegave,” siger Stefan Kercza.

Søgeord, der trendede på Krak i december 2014 (alle enheder)

1. Fyrværkeri
2. Hannibal Harbo Rasmussen
3. Undervisning
4. Beklædning
5. Pensionistforening
6. Cigarer
7. Takeaway
8. Nytårsmenu
9. Måleraflæsning
10. Solid

Søgeord, der trendede på Krak i december 2014 (mobile enheder)

1. Fyrværkeri
2. Hannibal Harbo Rasmussen
3. Julelys
4. Nytårsmenu
5. Jack & Jones
6. Juletræssalg
7. Cigarer
8. Fotofremkaldelse
9. Juletræer
10. Herretøjsforretninger

*Data er renset for søgninger på specifikke telefonnumre samt Kraks egne tjenester, fx rutebeskrivelse, vejviser og krakkort.

• tidsrejsen
  • lokalsøg
  • produktsøgning
  • hannibal harbo rasmussen

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.500 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 var Eniros omsætning på 3.660 mio. SEK. Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 340 ansatte.