Stor forskel på landsdelenes e-handelsvaner

Danskerne kan ikke få nok af e-handel. Ifølge tal fra Dansk Erhverv købte danskerne i 2015 varer og services på internettet for mere end 90 mia. kr., og det tal spås til at runde de 100 mia. kr. i indeværende år. Men hvad de køber og med hvilke enheder, er der stor forskel på, afhængig af, hvor i landet man kigger hen. Det viser Eniros årlige befolkningsundersøgelse om produktsøgning og -køb på nettet, som er foretaget gennem Epinion blandt flere end 2.000 danskere.

På landsplan er der over de senere år sket en stigning i andelen af danskerne, der bruger mobile enheder som tablet og smartphone til shopping på internettet, og i dag bruger henholdsvis 30 og 21 pct. typisk tablet og mobil, når der skal købes ind digitalt.

Der er dog stor forskel på, hvor i landet udviklingen går stærkest. Mens blot 15 pct. af nordjyderne af og til køber ind med mobilen, er det hele 24 pct. af danskere bosat i Østjylland, der lægger varer i den digitale indkøbskurv med mobilen, og også fynboerne er godt med på mobilbølgen med 23 pct.

Ifølge Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro Danmark, understreger undersøgelsen vigtigheden af, at virksomheder har hjemmesider og webshops, der er tilpasset den mobile nutid:

”I nogle landsdele ser vi, at op mod hver fjerde dansker bruger mobilen til e-handel, og dermed nærmer mobilen sig så småt tabletten, som ellers er den næstmest populære enhed til e-handel efter computeren. De virksomheder, der ikke i dag har et særligt fokus på mobilbrugerne, bør derfor sørge for, at både hjemmeside og webshop er søgbare og optimeret til smartphones, så de ikke går glip af potentielle kunder, der eksempelvis udnytter togturen til lidt shopping på mobilen.”

Københavnerne køber flest dagligvarer på nettet
Forskellene er også tydelige, når man kigger på, hvad folk køber på nettet. I København og omegn har 24 pct. købt dagligvarer på nettet, mod blot 12 pct. i Nordjylland og 8 pct. i Vestjylland. Når der derimod er tale om produkter inden for pleje og sundhed, foretrækker 17 pct. af nordjyderne at gøre indkøbene online, mod 13 pct. af sønderjyderne og nordsjællænderne. Også når det gælder elektronik, foretrækker nordjyderne at gå på nettet. Her foretrækker 43 pct. at gøre indkøbene i en internetbutik mod eksempelvis 31 pct. af østjyderne.

”Man hører tit, at Danmark er et meget homogent samfund, men undersøgelsen viser, at vores forbrugsmønstre i hvert fald er mindre ens, end man måske kunne forestille sig. Der er stor forskel både på vores brug af mobile enheder, men altså også på, hvilke produkter vi typisk klikker i den digitale indkøbskurv,” lyder det fra Kristoffer Apollo.

Fakta: Regionale forskelle på danskernes køb af produkter på nettet

• Østjylland og Nordjylland er de landsdele, hvor den største andel af befolkningen foretrækker at købe pleje- og sundhedsprodukter på internettet. Det gør 17 pct.
  • Hovedstaden er den landsdel, hvor flest har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Det har 24 pct. prøvet mod 17 pct. på landsplan.
  • I Øst-, Vest- og Sydsjælland og Bornholm foretrækker 46 pct. at købe elektronikprodukter på internettet, hvilket er rekord på landsplan.
  • 87 pct. af danskerne i alle landsdele bruger typisk en computer, når de køber et produkt på internettet, 30 pct. en tablet og 21 pct. en mobiltelefon.
  • Vestjylland er den landsdel, hvor den største andel af befolkningen bruger en tablet til at handle på internettet. Det gælder for 33 pct. af vestjyderne.
  • Østjylland er den landsdel, hvor den største andel af befolkningen bruger en mobiltelefon til at handle på internettet. Det gælder for 24 pct. af østjyderne.
  • Nordjyderne er mest åbne over for håndkøbsmedicin på nettet. 11 pct. har prøvet det, mens 52 godt kunne forestille sig at prøve det. På landsplan har 10 pct. købt håndkøbsmedicin på nettet, og 43 pct. kunne forestille sig at prøve det.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen af danskernes produktsøgning og produktkøb på nettet er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september til den 8. oktober 2015. I alt 2.049 personer har deltaget.

Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning.

• smartphones
  • produktsøgning
  • kristoffer apollo

Om Eniro
Eniro er en førende søgevirksomhed for personer og virksomheder i Norden. Med kvalitetssikret indhold og en uovertruffen brugeroplevelse inspirerer Eniro til lokale opdagelser og bidrager til et levende lokalområde. Eniros indhold er tilgængeligt gennem internet- og mobiltjenester, trykte vejvisere samt nummeroplysnings- og sms-tjenester. I Danmark udgiver Eniro bl.a. online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. Eniro-koncernen har ca. 1.900 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Polen og Finland. Virksomheden er noteret på Nasdaq OMX Stockholm [ENRO] og har hovedkontor i Stockholm. Læs mere om Eniro på www.enirogroup.com.