Store regionale forskelle på virksomheders digitale markedsføring

95 procent af danske små og mellemstore virksomheder har i dag en hjemmeside, men der holder ligheden også op. Mens fire ud af ti opdaterer hjemmesiden ugentligt eller oftere, opdaterer en fjerdedel nemlig hjemmesiden sjældnere end månedligt. Derudover er der væsentlige forskelle på, hvilke sociale medier virksomhederne er til stede på.

Sjællandske virksomheder er i højere grad på Twitter, jyderne på YouTube, fynboerne på Instagram – og Facebook regerer suverænt i hele kongeriget. Sådan kan man sammenfatte de små og mellemstore virksomheders brug af sociale medier til digital markedsføring. Det er blandt konklusionerne i seneste analyse af de små og mellemstore virksomheders markedsføringsindsats, som Eniro Danmark og Userneeds har foretaget blandt 613 ledere.

”Med de nye digitale muligheder, som de sociale medier er et eksempel på, har virksomhederne fået adgang til mange nye markedsføringskanaler. Det kan også hjælpe de små og mellemstore virksomheder til at realisere deres vækstpotentiale. Vi ser en stor lyst til at afprøve nye muligheder som Facebook, Instagram, Twitter eller YouTube, men også at SMV’erne spreder sig ud over en lang række kanaler med alt fra søgbarhed til content marketing i fokus,” siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark.

11 procent af de sjællandske virksomheder har en Twitter-profil. Det samme gælder for hhv. 7 og 10 procent af de jyske og fynske SMV’er. Til gengæld er jyderne i front, når det handler om YouTube. Her har 9 procent af en profil. Men når det drejer sig om Instagram, ligger fynboerne forrest. 14 procent af virksomhederne på Fyn bruger det populære fotomedie til markedsføring.

Dog er Facebook det mest brugte medie på tværs af alle landsdele. Her har 41 procent af alle SMV’erne en profil. Det er en stigning på 13 procentpoint siden 2013.

Forskelle på onlineannoncering
Også når det gælder brugen af forskellige former for annoncering på nettet, er der forskelle på de små og mellemstore virksomheder i landets regioner. Fx anvender 9 procent af de sjællandske og 11 procent af de jyske virksomheder banner­annoncer på forskellige netsider, mens det samme kun kan siges om 4 procent af virksomhederne på Fyn. Omvendt har fynboerne førertrøjen på, når det drejer sig om anvendelsen af Google AdWords og lignende. 16 procent af de fynske virksomheder bruger den form for markedsføring. De tilsvarende tal for Sjælland og Jylland er hhv. 14 og 12 procent.

”Det er meget naturligt, at der er forskelle på, hvilke markedsføringskanaler SMV’erne bruger. Den enkelte virksomheds identitet, målgruppe og produkter har jo en stor betydning for, hvilke tiltag der fungerer. Men det er alligevel interessant, at der mellem landsdelene er variationer i brugen af de forskellige medier,” siger Allan Jakobsen, som også peger på, at der samtidig er en stor gruppe virksomheder, som ikke mener, at sociale medier er relevante for dem.

”Det er klart, at det langtfra er relevant for alle virksomheder at være på Instagram, eksempelvis. For mange vil det give langt bedre mening at starte med at få styr på deres basale tilstedeværelse på nettet, herunder ikke mindst sikre, at både din virksomhed og dine produkter er søgbare på de relevante platforme. Mange SMV’er har også stadig god gavn af at annoncere i lokalavisen og telefonbogen. Men samtidig bør virksomhederne naturligvis holde øje med, hvilke nye digitale muligheder der kommer,” lyder rådet fra Allan Jakobsen.

I undersøgelsen blev virksomhederne også spurgt ind til deres planer for fremtiden. Mens 63 procent af de jyske virksomheder forventede en stigning i omsætningen over de kommende 12 måneder, delte henholdsvis 59 procent og 61 procent af de sjællandske og fynske virksomheder samme optimisme. Dog forventede 31 procent af de fynske virksomheder en stigning i brug af ressourcer til markedsføring og annoncering, mens 25 procent af sjællænderne forventede samme udvikling.

Fakta: regionale forskelle

• 95 procent af virksomhederne svarer, at de har en hjemmeside. 11 procent opdaterer dagligt, 15 procent 2-3 gange om ugen, 15 procent ugentligt, 16 procent 2-3 gange om måneden og 26 procent sjældnere end månedligt. 17 procent ved ikke.
  • Facebook: 41 procent af virksomhederne i undersøgelsen har en profil på Facebook. Det gælder for 44 procent af sjællandske virksomheder, 43 procent af fynboerne og 38 procent af jyderne.
  • Linkedin: 25 procent af virksomhederne i undersøgelsen har en profil på LinkedIn. Det gælder for 26 procent af sjællandske virksomheder, 29 procent af fynboerne og 22 procent af jyderne.
  • Twitter: 9 procent af virksomhederne i undersøgelsen har en profil på Twitter. Det gælder for 11 procent af sjællandske virksomheder, 10 procent af fynboerne og 7 procent af jyderne.
  • Instagram: 7 procent af virksomhederne i undersøgelsen har en profil på Instagram. Det gælder for 7 procent af sjællandske virksomheder, 7 procent af fynboerne og 14 procent af jyderne.
  • YouTube: 7 procent af virksomhederne i undersøgelsen har en profil på YouTube. Det gælder for 6 procent af sjællandske virksomheder, 6 procent af fynboerne og 9 procent af jyderne.
  • 61 procent af virksomhederne forventer at omsætningen vil stige inden for de næste 12 måneder. Det gælder for 59 procent af sjællandske virksomheder, 61 procent af fynske virksomheder og 63 procent af jyske virksomheder.
  • 27 procent af virksomhederne forventerat bruge flere ressourcer på annoncer og markedsføring. Det gælder for 25 procent af sjællandske virksomheder, 31 procent af de fynske og 28 procent af de jyske.

Om analysen
Analysen er baseret på 613 webinterview med danske ledere og topledere i små og mellemstore private virksomhed­er. Interviewene er foretaget via Userneeds’ lederpanel i perioden fra den 30. juni til den 9. juli 2014. De er gennemført med henblik på at opnå en repræsentativ fordeling på landsdel og branche.

• Erhverv

• allan jakobsen
  • analyse
  • søgbarhed
  • markedsføring
  • sociale medier
  • onlineannoncering

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.300 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2014 var Eniros omsætning på 3.002 mio. SEK, og EBITDA var 631 mio. SEK. Ca. 88 procent af Eniro-gruppens annonceomsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 280 ansatte.