Skihjelmen bliver hjemme på mange danskeres skiferier!

En undersøgelse foretaget af Børneulykkesfonden viser, at godt hver tredje forælder står på ski uden hjelm. Flere udenlandske forsikringsselskaber er begyndt at gøre hjelmen til en forudsætning for erstatning, hvis man kommer til skade på skiferien.

I Danmark er brug af hjelm som forudsætning for erstatning ved ulykke dog endnu ikke blevet et krav:

”Som forældre bør man være forbillede for sine børn og huske hjelmen. Ligesom man tager sikkerhedssele på i bilen. Man regner jo ikke med at køre galt, men det er ikke sikkert, at alle dem, der kommer bagfra, kan styre. Vi har dog ikke hjelmen som forsikringskrav på tegnebrættet på nuværende tidspunkt. Men jeg vil ikke udelukke, at hjelm på et tidspunkt kan blive et krav”, udtaler Bjørn Bech Andersen, som er kundechef i Europæiske ERV.

Brug af hjelm hos børn er hyppigere

Antallet af hovedskader blandt børn er faldet. Børneulykkesfondens undersøgelse viser, at 9 af 10 børn bærer hjelm, når de står på ski. Det kan sandsynligvis forklares ud fra det faktum, at det i Italien og Østrig er et krav, at børn bærer hjelm på skibakkerne. Og flere steder følger en hjelm med, når der lejes ski og skistøvler til børn. Samtidig får børn med hjelm gratis liftkort mange steder. Hos Europæiske ERV opfordrer vi alle til at køre med hjelm, selv om det endnu ikke er blevet en forudsætning for erstatning ved ulykkestilfælde. Noget kan dog tyde på, at flere er begyndt at bruge hjelm. I 2010/2011 var 8,9 % af skiskaderne hos kunderne i Europæiske ERV i hovedregionen. I 2011/2012 steg det til 12,6 %, hvorefter det i 2012/2013 faldt til 7,9 %.

Vær ordentligt dækket på skiferien

Ikke nok med at man skal huske at passe på sig selv, når man begiver sig ud på skibakkerne, så er det også vigtigt at være ordentligt dækket, hvis uheldet skulle være ude. Med en Årsrejseforsikring fra Europæiske ERV er du sikret mod de store økonomiske omkostninger, der er forbundet med sygdom eller et brækket ben på skiferien i udlandet. Du er dækket både i tilfælde af sygdom og tilskadekomst samt nødvendig hjemtransport.

Hos Europæiske ERV anbefaler vi dig at tilkøbe tillægget Ski og anden sport til Årsrejseforsikringen for at sikre dig selv økonomisk kompensation for de feriedage, du får ødelagt, hvis du kommer til skade eller bliver akut syg. Ødelagt ferie er ikke inkluderet i Årsrejseforsikringen, når du tager på skiferie pga. den øgede risiko for ulykker, hvorfor tillægget Ski og anden sport er nødvendigt for at du kan sikre dig den optimale tryghed. Med tillægget får du ydermere dækket dine udgifter ved ubenyttede aktiviteter, lejet udstyr eller hvis dit eget udstyr ikke når frem.