Pressemeddelelse -

1500 danske virksomheder i risiko for bøde- eller fængselsstraf ved forretningsrejse og udstationering

En række danske virksomheder, der har forretningsrejsende eller udstationerede i et andet land, kan være i stor risiko, hvis ikke deres forsikring opfylder lovgivningen i det lokale land.

”Vi oplever, at de fleste af vores konkurrenter ikke tager problemet med lokal lovgivning – hvad vi kalder at være compliant – alvorligt omkring disse forsikringer. Konsekvensen er, efter vores vurdering, at ca. 1500 danske virksomheder har en forsikring, som kan være ulovlig”, udtaler viceadministrerende direktør for Europæiske ERV Dan Landt.

På grund af øget fokus fra myndighederne rundt omkring i verden, har Europæiske ERV etableret en international compliance gruppe. Gruppen vurderer lovkrav i Danmark, og de lande deres kunder rejser til og fra. Som konsekvens af deres analyser, har Europæiske ERV i dag identificeret de lande hvor det ikke er lovligt – som dansk forsikringsselskab - at tilbyde forsikring.

Udfordringen med compliance i de lokale lande gælder alle danske forsikringsselskaber, som udbyder forsikring i forbindelse med forretningsrejse og udstationering. Dan Landt fortsætter: ”Vi oplever desværre en manglende lyst hos hovedparten af vores konkurrenter til at tage problemet seriøst, hvilket i den sidste ende betyder, at de sætter deres kunders forretning på spil. For eksempel kan virksomheden i værste tilfælde risikere bøde- eller fængselsstraf, som i visse lande også kan tænkes at have en indflydelse på for eksempel virksomhedens relation til myndigheder”.

Derfor går Europæiske ERV skridtet videre, og har taget initiativ til at invitere hele forsikringsbranchen til en temadag om compliance den 19. september. Formålet er at sprede viden og opmærksomhed omkring problematikken, for at alle i branchen får en forståelse for de udfordringer der gælder når kunderne rejser ud til et af verdens 193 lande.

Listen af talere til temadagen viser, at emnet ikke kun er højaktuelt i Danmark, men også er det rundt om i hele verden. Således vil både Finanstilsynet, men også det internationale advokatfirma Shearman & Sterling med speciale i international compliance, tale til temadagen.

Mere info: Viceadministrerende direktør Dan Landt, Europæiske ERV Danmark, på tlf. 33 27 85 25 eller e-mail dlt@er.dk

• compliance
  • udstationering
  • erhvervsrejseforsikring

Om Europæiske ERV

Europæiske ERV er Danmarks største og ældste rejseforsikringsselskab, og indgår i ERV Group

Vi har over 90 års erfaring med at skabe tryghed og sikkerhed på rejsen. Størstedelen af alle danske turister og rejsende tegner deres rejseforsikringer hos os. Denne tillid har vi opnået ved at garantere personlig og hurtig hjælp fra eksperter, hvis uheldet skulle være ude - uanset hvor i verden du befinder dig.

Om ERV Group

ERV Group har over 40 millioner kunder med rejseforsikring, og har selskaber og salgskontorer i en række lande verden over – bl.a. Tyskland, Danmark, Sverige, Rusland, Kina og Italien