EM i Polen og Ukraine 2012 - En sikker rejse med Europæiske ERV

Mange glæder sig til at opleve mesterskaberne, og for at sikre de bedste rammer for en god oplevelse, giver vi her et par gode råd om sikkerhed og sundhed på turen.

Stor forskel på sygesikringens dækning
Polen er et EU-land, og her er du i tilfælde af sygdom dækket af den offentlige sygesikring på linje med landets egne borgere. Ukraine står dog udenfor EU/EØS samarbejdet, så her bør du forsikre dig fuldt ud. For rejser alene til Polen vil vi anbefale, at du som minimum tegner en hjemtransport-forsikring, da dette ikke er dækket af det offentlige.

Myndigheder
Selvom der er forskelle på landene er det givet, at politi og sikkerhedsstyrker vil være massivt til stede. Varsom og høflig opførsel er tilrådeligt ved kontakt med politiet, især for mere feststemte fans. Bemærk i den forbindelse at Ukraine ikke er et egentligt demokrati, og at politiet har et rygte for brutalitet. Hvis du anholdes skal du forlange at kontakte den danske ambassade eller Udenrigsministeriet.

Der er ikke krav om visum til landene, medmindre man skal opholde sig mere end 90 dage i Ukraine. Der er ID pligt i Ukraine og alene pas er gyldigt i den forbindelse.

Sundhed, sygdom og vacciner
Hospitalsstandarden er god i Polen, men mindre god i Ukraine. Der stilles ikke krav til vacciner ved indrejse, men danske myndigheder gør opmærksom på, at der er et udbrud af mæslinger i Ukraine og anbefaler rettidig vaccine inden afrejse, hvis ikke denne haves. Endvidere anbefales vaccine mod difteri og stivkrampe, hvis disse ikke haves, ligesom god hånd- og fødevarehygiejne anbefales. Bemærk endvidere, at den flåtbårne sygdom TBE forekommer i begge lande.

Trafikale forhold
Den mest alvorlige risiko udgøres formentlig af de trafikale forhold; særligt er dele af vejnettet i disse lande i dårlig stand, og trafikkulturen er anderledes, end i Danmark. Kun erfarne chauffører bør køre selv, og buspassagerer bør altid være fastspændte. Statistisk dør 2-3 gange flere pr indbygger i trafikulykker i Polen, end i Danmark; for Ukraine er tallet 3-4 gange så højt.

Specifikt for Polen
Sikkerhedssituationen er overordnet god. Du kommer langt med at bruge din sunde fornuft. Der har været problemer med røverier på nattog, ligesom falske taxaer udgør et problem, og disse bør altid undgås. Gdansk er mere præget af kriminalitet, end resten af landet. Risikoen er altid højere i nattelivet, og de fans, der ønsker at feste bør ydermere være opmærksomme på, at der er en vis risiko for ”drink-drugging”.

I tilfælde af demonstrationer eller andre situationer, hvor lokale søger at benytte mesterskaberne til at skabe opmærksomhed, bør man naturligvis fortrække. Overordnet vurderes risikoen for terror som lav.

Specifikt for Ukraine
Sikkerhedssituationen er noget ringere i Ukraine end i Polen, om end ikke i graverende omfang. Kriminalitet er mere udbredt, og særligt forskellige former for tricktyverier udgør en risiko for udlændinge. Du bør være mere opmærksom på dine omgivelser, end normalt. Vær særligt opmærksom på kreditkort, på regninger & priser og falske betjente. I nattelivet bør du undgå den mere lurvede ende af spektret, hvor risikoen er markant højere. Alvorlig og voldelig kriminalitet dog relativt sjælden.

Ukraine er et land præget af politiske spændinger, og selvom landet ikke er ligeså autoritært som Rusland, er det heller ikke just demokratisk. Du bør holde dig på afstand af alle former for demonstrationer og optøjer, særligt kan der være en risiko for, at lokale vil bruge mesterskaberne til at skabe opmærksomhed for deres sag. Du bør heller ikke tage stilling til politiske spørgsmål overfor lokale eller myndighedspersoner.

Der har været flere, mindre bombeanslag i Ukraine de seneste år. Om disse er relateret til landets organiserede kriminalitet eller er politiske er svært at sige. Overordnet vurderes risikoen for terror som lav.

Den Danske ambassade i Polen - Postadresse:
Ambasada Dunska
ul. Marszalkowska 142
00-061 Warszawa, Polen
Telefon:   0048225652900
Telefontid: ma-to 9-16, fr 9-15
Telefax:   0048225652970

Den Danske ambassade i Ukraine - Postadresse:
Royal Danish Embassy
Vul. Bohdana Khmelnitskoho 56, 4.
UA-01901 Kyiv 01, Ukraine
Telefon:   00380442001260
Telefax:   00380442001281

EAC
24 timers telefon: +45 70109030
Mail: eac@er.dk

Udenrigsministeriets borgerservice
E-mail: bbb@um.dk

• em
  • polen
  • ukraine
  • sikkerhed
  • rejseforsikring
  • europæiske rejseforsikring
  • fodbold
  • hjemrejse
  • sygesikring
  • dækning
  • blå sygesikringsbevis

Om Europæiske ERV

Europæiske ERV er Danmarks største og ældste rejseforsikringsselskab, og indgår i ERV Group

Vi har over 90 års erfaring med at skabe tryghed og sikkerhed på rejsen. Størstedelen af alle danske turister og rejsende tegner deres rejseforsikringer hos os. Denne tillid har vi opnået ved at garantere personlig og hurtig hjælp fra eksperter, hvis uheldet skulle være ude - uanset hvor i verden du befinder dig.

Om ERV Group

ERV Group har over 40 millioner kunder med rejseforsikring, og har selskaber og salgskontorer i en række lande verden over – bl.a. Tyskland, Danmark, Sverige, Rusland, Kina og Italien