Kroatien bliver et EU-land, men hvad betyder det for din rejseforsikring?

Pr. 1. juli 2013 indgår Kroatien som et EU-land, hvilket medfører at den offentlige sygesikring vil dække sygdom i dette land. Hjemtransport m.m. er dog stadig ikke dækket, hvorfor en rejseforsikring er meget væsentlig.

Kroatien er på nuværende tidspunkt ikke et EU-land og derfor dækker den offentlige sygesikring overhovedet ikke i dette land. Derfor er det vigtigt, at man har en rejseforsikring, der dækker uden for Europa, så man både er dækket for sygdom og hjemtransport – den såkaldte Europa Udvidet dækning.

Pr. 1/7 2013 kommer Kroatien dog til at indgå som et EU-land efter, at man enstemmigt har vedtaget at optage Kroatien i kredsen af EU-medlemslande. Dette medfører at den offentlige sygesikring for fremtiden vil dække sygdom ved rejser til Kroatien. Hjemtransport m.m. er dog stadig ikke dækket, hvorfor en rejseforsikring fortsat er meget væsentlig for at opnå den optimale dækning, hvis uheldet er ude.

Fuld tryghed med en rejseforsikring
I 2008 blev den offentlige rejsesygesikring ændret, og det betyder, at du ikke længere får dækket din hjemtransport i EU. Sygdom er dermed det eneste, der er dækket med det gule sygesikringskort. Hvis du derimod får brug for hjemtransport til Danmark, hvis du er blevet syg og er ude af stand til at flyve hjem som planlagt, kan det løbe op i nogle meget store beløb, hvis du ikke har tegnet en rejseforsikring. Ligeledes medfører sygdom ofte, at du får ødelagt ferien, og her gives der ingen økonomisk kompensation med mindre du har en rejseforsikring. Hvis nogen i din nærmeste familie bliver livstruende syg eller dør og du skal hjem før planlagt, dækker det gule sygesikringskort heller ikke din hjemrejse.

Om Europæiske ERV

Europæiske ERV er Danmarks største og ældste rejseforsikringsselskab, og indgår i ERV Group

Vi har over 90 års erfaring med at skabe tryghed og sikkerhed på rejsen. Størstedelen af alle danske turister og rejsende tegner deres rejseforsikringer hos os. Denne tillid har vi opnået ved at garantere personlig og hurtig hjælp fra eksperter, hvis uheldet skulle være ude - uanset hvor i verden du befinder dig.

Om ERV Group

ERV Group har over 40 millioner kunder med rejseforsikring, og har selskaber og salgskontorer i en række lande verden over – bl.a. Tyskland, Danmark, Sverige, Rusland, Kina og Italien