Dobbelt op på Vandets Dag

Tirsdag den 22. marts er FN’s internationale Vandets Dag, og verden over bliver dagen brugt til at skabe opmærksomhed om menneskets vigtigste ressource: Vand, og hvordan vi passer godt på det.

I Trekantområdet markerer TREFOR i år Vandets Dag med hele to arrangementer, et i Kolding og et i Vejle, og håbet er, at mange familier vil benytte påskeferien til at deltage i arrangementerne og høre mere om, hvordan vi i fællesskab sikrer frisk drikkevand til de kommende generationer, og smage på vand fra forskellige steder i Trekantområdet.

Det ene arrangement foregår ved Naturskolen i Marielundsskoven kl. 15.00-17.00, hvor Ole Silkjær, geolog hos TREFOR Vand, holder tre mindre foredrag; ét om skovrejsning og grundvandbeskyttelse, ét om Koldings 350 år gamle årgangsvand og endelig fortællingen om øl og vand i Trekantområdet. Herefter vil der være mulighed for en dejlig gåtur i Marielundskoven, hvor turen går forbi en vandboring og et vandværk.

Senere på dagen inviterer TREFOR indenfor på Søndermarkens Vandtårn i Vejle kl. 19.00-21.00. Arrangementet er et ”Open by Night”, hvor alle har mulighed for at komme op i vandtårnet og få den unikke oplevelse at se lyset fra Vejle by fra oven. Endvidere er der mulighed for at besøge Søndre Vandværk, hvor man kan få alt at vide om vandets vej fra undergrunden til vandhanen, og hvad gør TREFOR for at passe på grundvandet. Der vil være mulighed for prøvesmagning af vand med forskellig smag og alder samt råvand.

TREFOR Vand er Danmarks største private vandforsyningsselskab og har grundvandsbeskyttelse og kortlægning af vandreserver meget højt på dagsordenen, ligesom der er et stort fokus på at sikre at også vores børn og børnebørn kan få rent drikkevand.

”Drikkevandet i Trekantområdet er noget af det allerbedste i landet, og nye undersøgelser viser, at noget af det er faldet som regn for mere end 350 år siden. Andet er knap så gammelt, og når man sammenligner kan man tydeligt smage forskel. Det glæder vi os til at fortælle mere om på Vandets Dag,” siger Lars Skjerning, vandforsyningschef hos TREFOR.

Vandets Dag fejres her:

• Naturskolen i Marielundskoven: Marielundsvej 20, 6000 Kolding