Aprilsnar Stærekasser på elskabe skal fange fartsyndere

I et nyt samarbejde skal EWII Koncernen levere fiberforbindelser til politiets stærekasser i kampen mod fartsyndere. Stærekasserne placeres på elskabe i EWII Koncernens forsyningsområde, så de kobles direkte til det lynhurtige fibernet. Dermed sikres en bedre billedkvalitet, og EWII tilbyder samtidig mulighed for afregning af fartbøder via elregningen. Dataopsamling fra initiativet skal blandt andet sætte fokus på hensynsfuld og grøn kørsel som led i den grønne omstilling.

EWII Koncernen har allerede udvalgt 17 elskabe bredt placeret i Trekantområdet, hvor de nye stærekasser skal opsættes. Disse 17 lokationer har en særlig god placering i forhold til vejen og godt udsyn til at blitze fartsyndere. Forventningerne til det nye tiltag er store.

”Hos EWII har vi store forhåbninger om, at vi kan medvirke til at øge trafiksikkerheden på udsatte strækninger, og bidrage positivt til udviklingen af grøn kørsel og grøn omstilling. Fibernettet skal både sikre stabilitet, og samtidig sikre os data om kørselsadfærd. Fibernettets høje oppetid på 99,99% reducerer muligheden for at slippe uden om en fartbøde, og muligheden for at sende store datamængder på fibernettet skaber grundlag for en billedkvalitet, der gør identifikation af fartsynderen langt enklere. De indsamlede data skal samtidig bruges i forskning om kørselsmønstre og vaner, som skal bruges i udviklingen af fremtidens grønne kørsel”, siger Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør i EWII.

Forsøgsordning på seks måneder

Tiltaget er i første omgang en forsøgsordning, som løber over seks måneder, hvorefter de involverede parter vurderer, om tiltaget skal fortsætte som permanent ordning, der kan udvides til en landsdækkende indsats.

”Vi deltager ikke for at udstede bøder. Det er ordensmagtens rolle. EWIIs fornemmeste opgave er at sikre forsyningen nu, i morgen og i fremtiden, og en del af vores vision er at skabe en ubesværet hverdag for vores kunder. Vi har derfor lagt vægt på muligheden for, at vi kan afregne trafikforseelser via elregningen. Samtidig er dataindsamlingen enormt spændende. Særligt i fremtidsperspektivet kan vi bruge de indsamlede data til at blive klogere på morgendagens trafikvaner og adfærd. Det skal vi bruge i vores forskning omkring selvkørende biler og elbiler”, udtaler Lars Bonderup Bjørn.

Først stærekasser – så lygtepæle

Hvis tiltaget bliver en succes, er der flere måder at udnytte EWIIs fibernet på, for at øge trafiksikkerheden yderligere.

”Vi ser ind i mulighederne for, at fartkameraer i fremtiden kan installeres i alle lygtepæle. Det kan gøres samtidig med, at vi alligevel udskifter ældre, strømslugende armaturer med energibesparende LED-armaturer. Alternativt kan kameraerne installeres, når vi alligevel skal etablere 5G i alle lygtepæle, hvilket vi forventer skal ske indenfor en overskuelig årrække”, slutter Lars Bonderup Bjørn.

Vej & Trafik jubler over samarbejdet

”Dette initiativ er en fantastisk måde at udnytte hinandens styrker på, så det gavner vores samfund og ikke mindst trafiksikkerheden. Sidste år satte vi stærekasser op på 11 danske vejstrækninger, og vi er glade for at udvide vores rækkevidde. Det skaber tryghed for borgerne, og her udnytter vi den moderne teknologi til fulde”, siger Betina Fuph fra Vej & Trafik.

• grøn omstilling
  • fartsynder