“Vi vil altid kunne funde malware i mobilen”

BYOD er ikke en tendens. BYOD er virkeligheden her og nu, og dem, der har ansvar for brugernes arbejdsudstyr, skal være opmærksomme på det. “Fænomenet” er egentlig et svar på et meget gammelt spørgsmål: “hvorfor skal jeg arbejde med udstyr, som jeg ikke kender, kan lide eller arbejder effektivt med?”

Den eksisterende modstand kommer fra it-afdelinger, der har malet sig ind i et hjørne. Det vil sige, at deres sikkerhedssystemer ikke er tilpasset til en virkelighed med forskellige platforme, operativsystemer og tjenester. Så er det nemmere at sige stop end at gå i gang med et arbejde, der giver større fleksibilitet, tiltrækningskraft og effektivitet – uden at kompromittere sikkerheden.

I takt med at mobile enheder bliver en stadigt vigtigere del af aktiviteten hos flere og flere virksomheder, vokser også truslen eksponentielt. Trickene til at få adgang til oplysningerne er mange og finurlige, og tilbøjeligheden til at beskytte sig selv er lille. I dag findes der imidlertid sikkerhedsprodukter, der håndterer truslerne, og det har aldrig været så nemt som nu.

It-sikkerhedsleverandøren F-Secure har udviklet en lethåndterlig og effektiv løsning i form af appen Freedome. Freedome kommer til at erstatte appen Mobile Security for virksomheder, og tjenesten indgår i F-Secures cloud-baserede sikkerhedstjeneste Protection Service for Business.

Freedome til virksomheder findes nu til Android og IOS. Beskyttelsen mod malware er en del af Freedome. Her handler det om klassisk antivirus. Og selv om virusser ikke i dag er meget almindelige på mobile platforme, sker der en kraftig stigning.

I arbejdet med at udvikle Freedom har F-Secure haft stor fokus på integritet. Mikael Albrecht er sikkerhedsekspert hos F-Secure:

Dermed er muligheder for sporing minimale. Eftersom al trafik går gennem brugerens egen VPN-forbindelse, er brugeren helt anonym. Dette betyder for eksempel, at selv om man opretter forbindelse til et ukendt wifi-netværk, hvor der kan være risiko for, at nogen på den anden side fisker efter login-oplysninger eller andre følsomme oplysninger, så bliver den ikke vist.

– Sådanne netværk er ret almindelige i dag, og fordi vi stræber efter at komme på nettet oftere, har vi en tendens til at oprette forbindelse til dem. Især når vi er på forretningsrejse i udlandet, og roaming-omkostningerne er skyhøje, siger Mikael Albrecht.

“Vi vil altid kunne finde malware”

Freedome lader brugeren, gennem VPN-forbindelsen, vælge, i hvilket land trafikken skal sendes ud, hvilket gør, at man kan undgå de lokale spærringer af tjenester. Tjenesten tillader, at man sender trafikken via olike 18 lande. Uanset hvad man vælger, kan man dog stole på fuldstændig integritet.

– Det har at gøre med hele diskussionen om Edward Snowden og overvågningsskandalen. Det handler ikke kun om tillid til os som virksomhed, men også om, at vi findes i Finland, som har den strengeste databeskyttelseslovgivning i verden. Vi har været ude og sige, at vi altid vil kunne finde malware, hvad enten det kommer fra myndigheder eller nationer. F-Secure gemmer heller ikke nogen information. Appen kræver heller ikke nogen registrering.

Al administration i skyen

Virksomhederne håndterer beskyttelsen af deres mobile enheder via F-Secures cloud-tjeneste Protection Service for Business. Det er den samme tjeneste, der håndterer sikkerheden for computere og servere, hvilket gør, at virksomheden kan se alle sine beskyttede enheder. Derfra kan man nemt installere Freedome på de mobile enheder samt styre indstillingerne. Freedome bruger ikke meget strøm og tynger ikke din telefon mærkbart.

– Det var en forudsætning, da vi udviklede appen. Hvis den gør din telefon langsom, er der simpelthen ingen, der vil bruge den, siger Mikael Albrecht.

Men der findes selvfølgelig en ting, der er meget svær at beskytte sig mod med en app, og det er tyveri af hardwaren. Men selv der har F-Secure en løsning, fordi man ved hjælp af Freedome kan spærre enheden eller ødelægge oplysningerne på afstand, hvis det værste skulle ske.

Læs mere om appen Freedome her

• internetsikkerhed
  • internet