E-Ducato – 100 procent elektrisk og 100 procent Fiat Ducato

Den kommende elektriske E-Ducato holder fast i modellens dyder, men bliver helt elektrisk og får en rækkevidde på op til 330 km. Samtidig får den en række topmoderne køreindstillinger og opkoblingsfunktioner til både føreren og flådemanageren.

Med egenskaber som stabilitet og lave driftsomkostninger har Ducato gennem snart 40 år været en af de mest populære varebiler på det europæiske marked. De egenskaber bliver der ikke ændret ved i den nye elektriske udgave af Ducato, der får navnet E-Ducato, og som blev præsenteret for første gang for knapt et år siden. Siden er udviklingen af den nye varebil fortsat for at gøre Fiat Professionals kommende flagskib inden for elektrisk transport til markedets stærkeste, og nu er den klar til at blive testet i samarbejde med udvalgte europæiske partnere.

Samme store styrker, men nu elektrisk

Udviklingen af E-Ducato er baseret på data om bl.a. last og miljømæssige data fra over 28.000 køretøjer, der har kørt mere end 50 mio. km, for at lave en varebil, der lever op til brugernes ønsker og behov. Det har resulteret i en varebil, der er 100 procent elektrisk, og som kommer med forskellige batteripakker, der giver en rækkevidde fra 200 km og op til 330 km NEDC ved varekørsel i byen under normale omstændigheder. Den kan oplades med både AC og DC og med en effekt på op til 50 kW. Elmotoren får en maksimal effekt på 90 kW og yder et maksimalt moment på 280 Nm, og hastigheden er begrænset til 100 km/t. På trods af at der bliver sat strøm til E-Ducato, går det ikke ud over de styrker, man altid har forbundet med Ducato. Det gælder bl.a. dens fleksibilitet, hvor E-Ducato kommer både som chassis, kassevogn og combi med sæderækker. Det gælder også dens varerumsvolumen, som er klassens bedste og kommer i størrelser fra 10 og helt op til 17 m3, samt dens lasteevne, der bliver helt op til 1.950 kg – ligeledes klassens bedste. Med den elektriske drivlinje er der ingen gear, så at køre E-Ducato vil føles som at køre med automatgear, og kombineret med rækkevidden og elmotoren gør det E-Ducato meget egnet i byer og opland.

Indstillinger skræddersyet til E-Ducato

Med den nye el-teknologi følger også en mængde nye muligheder. E-Ducato vil komme med en række forskellige køreindstillinger, der kan anvendes til at sikre det optimale setup til opgaven. Med køreindstillingen ‘Normal’ sikres den perfekte balance mellem præstationer og rækkevidde, ‘ECO’ forøger rækkevidden, og ‘Power’ sikrer maksimale kræfter til de tunge jobs. Samtidig får E-Ducato funktionen E-Breaking, der genvinder el til batteriet og dermed forlænger rækkevidden, når foden løftes fra speederen. Når batteriniveauet nærmer sig nul, får føreren en advarsel, og E-Ducato aktiverer automatisk den særlige ‘Turtle Mode’, der sænker farten og præstationerne for at forlænge den tilbageværende rækkevidde, så man får de bedste forudsætninger for at komme frem til en ladestander. I det hele taget er E-Ducato designet til at få dig frem – bl.a. er batterierne modulære, og takket være en særlig ‘Recovery Mode’, kan E-Ducato fortsætte rejsen, selvom et af modulerne måtte blive skadet undervejs.

Bred vifte af opkoblingsløsninger

E-Ducato vil desuden være udstyret med en vifte af forskellige opkoblingsservices både til den daglige bruger og til flådemanageren. Det omfatter bl.a. Mopar Connect, der lader brugeren planlægge opladning samt følge sin flåde og varebilernes ture via smartphone. Med My:RemoteControl kan man styre E-Ducato fra en smartphone – f.eks. kan man låse døre op og i, finde den nemt på en fyldt parkeringsplads og holde øje med den, hvis man ikke selv kører den. My:Car giver data om varebilen, så man altid kan se f.eks. dæktryk eller batteriniveau. My:Journey giver overblik over ens ture på smartphonen med kort, datoer og egne noter. My:eCharge indeholder alt, man skal bruge til at oplade E-Ducato – på sigt vil man kunne finde og anvende offentlige ladestandere, ligesom man kan styre opladningen også ved private ladestandere. My Fleet Manager er en innovativ løsning, der ved hjælp af en intuitiv brugerflade gør det nemt at styre aktiviteter, status, service og assistance for hvert køretøj.

Den nye E-Ducato forventes at blive introduceret på det danske marked i slutningen af året.

• Transport

• fiat ducato

Med over et hundrede års historie og en enestående arv er FIAT Professional mærket helt dedikeret til det lette erhvervskøretøjsmarked og tilbyder et komplet produkt line-up samt komplementære ydelser indenfor transport til små og store virksomheder.

FIAT Professionals udvalg af køretøjer er alsidigt og pålideligt og designet til at holde fagfolk på farten. Derfor er blandt andet den største model i porteføljen, Ducato, blandt segmentleder i Europa og derfor tilgængelig i mere end 80 lande.

FIAT er en del af FCA, FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES, som designer, udvikler, fremstiller og sælger køretøjer og relaterede dele, tjenester og produktionssystemer over hele verden. Koncernen driver 102 produktionsfaciliteter og 46 R&D-centre samt er til stedet igennem forhandlere og distributører i mere end 135 lande.

FCAs bilmærker omfatter Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, FIAT, FIAT Professional, Jeep, Lancia, Ram og Maserati. Koncernens forretninger omfatter også Mopar (automobildele og service), Comau (produktionssystemer) og Teksid (jern og støbegods).

Rune Reffstrup Melander

Pressekontakt +45 31 21 13 00