Fjällräven lancerer uld-projekt

Fjällräven er et brand, der tager alle aspekter af bæredygtighed seriøst. I 2013 lancerede Fjällräven, The Fjällräven Way, virksomhedens bæredygtigheds mission. Målet er at muliggøre et sundere friluftsliv, nu og for kommende generationer. Missionen er mangesidet, og omfatter naturen, økonomi, trivsel og socialt ansvar.Nogle af punkterne i The Fjällräven Way, er at bandlyse PFC’er fra deres produktion, at udvide virksomhedens anvendelse af økologiske og genanvendte materialer og samtidig etablere en sporbar dun-politik, Fjällrävens Down Promise, som er af Four Paws blevet vurderet som det bedst i outdoor-industrien.

Nu tager Fjällräven deres bæredygtigheds-rejse et skridt videre. Ledet af CEO Martin Axelhed og Sustainability Manager Christina Dolva, håber Fjällräven på også at skabe sporbarhed i uldproduktionen, og har som målsætning at puste nyt liv i den svenske uldindustri.

At spore materialer er svært, særligt, når varen købes langt væk, fx i lande som Australien, New Zealand og Sydafrika. Der er udfordringer med hensyn til kontakten med landbrugsstedet, men også viden omkring, hvilke betingelser man kan stille til den pågældende gård.

“Vi har ofte købt uld via en garnfabrikant, men også stof-producenter, som kontakter garnfabrikanterne, som har kontakt til spinderier osv. Det har derfor været en udfordring at opkøbe uld direkte fra en gård, der leverer uld. Vi ønsker også at se, om det er muligt at etablere en produktion og logistikkæde med udgangspunkt i Sverige, men der er nogle udfordringer eftersom, at uldindustrien har været outsourced i mange år, siger Christiane.

Svenske får avles typisk til mad, og en stor del af den uld, der produceres bliver smidt ud. En af årsagerne er, at ulden er kraftigt og stift, og bruges derfor mest til gulvtæpper.Fjällräven ønsker at gøre opmærksom på det spild der eksisterer, og samtidig udforske processerne og kravene for uldproduktion.

Således begynder Fjällrävens pilotprojekt i samarbejde med en holistisk ledet gård, Brattlandsgården, i det centrale Sverige. Fjällräven og gårdejer Natasha Skott har således købt nogle får af arten Jämtlandsfår, som producerer fint kvalitets uld.

Indtil videre er de voksne får blevet klippet to gange, mens de små lam, som blev født tilbage i juni, netop lige har fået deres første klipning. Næste skridt er at få vasket og spundet ulden og strikket et passende antal sweatre, som lanceres til efterår/vinter 2017.

Selvom projektet kun er i opstartsfasen, har Fjällräven allerede lært en hel del. ”Vi har lært, hvilke kriterier, vi kan stille til vores leverandører, så vi får den kvalitet, vi ønsker. Det handler ikke kun om at få noget der føles godt i hånden, men betydningen af hele processen, fra produktion, vask til pleje, forklarer Christiane.

Målet er at udnytte den viden man får fra Brattlandsgården og samtidig udvide projektet.

• fjällräven
  • bæredygtighed
  • natur
  • friluftsliv
  • beklædning
  • uld
  • får
  • brattlandsgården

I 1960 grundlagde Åke Nordin virksomheden Fjällräven hjemme i sin kælder i den nordsvenske by Örnsköldsvik. Lysten til at udvikle tidløst, funktionelt og holdbart friluftsudstyr, handle ansvarligt over for mennesker, dyr og naturen samt viljen til at opretholde interessen for friluftsliv, er hvad der driver os den dag i dag.

Pamela Lukunku

Pressekontakt Presse og Marketing Presse 86202075