Eris - Funktionelle vandhaner rykker ind

Det funktionelle er i fokus i boligen. Det gælder også armaturet i køkkenet eller bryggerset. Danske Damixa har designet vandhanen Eris, som også kan bruse.

Salaten kan få et brus i den store køkkenvask, og børnenes gummistøvler eller hundens poter kan hurtigt blive rene. Det er Damixa, der står bag vandhanen Eris, hvor der har været fuld fokus på det funktionelle i udviklingen af det dansk designede produkt. Ved at trække i den nederste del af vandhanens tud kommer der en 50 cm slange til syne, og ved et tryk på en knap ændrer vandhanen sig fra at være en almindelig vandhane til også at kunne bruse.”

Køkkenet er ved at ændre sig fra at være en udstillingszone i hjemmet til at have større fokus på det funktionelle. Krisen får os til at vægte funktionalitet og anvendelighed meget højt. Vi kommer tilbage til en form for husmoderlighed, hvor den sunde fornuft hersker, og hvor det er trendy at hente friske grønsager ude i køkkenhaven, gøre dem rene og servere dem for familien eller gæster. Vi bruger de råvarer, vi har ved hånden, i stedet for at smide ud og købe ind igen,” siger fremtidsforsker Jesper Bo Jensen fra Fremforsk.

Passer ind i travl hverdag

Armaturet Eris er især velegnet til køkken eller bryggers med store vaske eller dobbeltvask. Brusefunktionen er god, når man f.eks. gør vasken ren, bruser grøntsager eller fylder en spand med vand.”

I designet af Eris har vi taget udgangspunkt i forbrugernes travle hverdag, hvor køkkenet er et naturligt samlingspunkt for hele familien. Her er der behov for, at tingene bare fungerer, og at vandhanen giver muligheder og ikke begrænsninger,” siger Signe Værbak, produktchef fra Damixa.

Eris har VA-godkendt slange og bliver som standard leveret med den særlige X-change enhed, som Damixa har opfundet. X-change enheden gør det ekstremt nemt at skifte armatur i fremtiden. Når først X-change enheden er installeret, kan man selv udskifte sit Damixa-armatur på 20 sekunder – blot ved hjælp af en umbraco-nøgle.

”Hos Damixa vægter vi det gode design, funktionaliteten og høj kvalitet lige højt. Vores produkter skal give mange mennesker over hele verden gode oplevelser i mange år frem,” siger Signe Værbak.

• danskdesign
  • funktionalitet