Focus Nordic, Nordens største fotodistributør, ekspanderer til Polen

Allerede for et par år siden valgte Focus Nordic at udvide sin distribution uden for Norden, idet man startede salg i Baltikum.

Med åbningen af et kontor i Riga og personale i både Estland, Letland og Litauen, har man erhvervet sig stor viden og erfaring om distribution på forskellige markeder. Nu er vi klar til det næste store skridt, Polen, som er et væsentligt større marked.

Focus Nordic ekspanderer

”Efter vores etablering i Estland, Letland og Litauen har vi nu i samarbejde med nogle af vores vigtigste leverandører bestemt os for også at etablere os i Polen. Det er en stor udfordring, som vi ser frem til at gå i gang med”, siger Jonas Wernbo, adm. direktør hos Focus Nordic. ”Vi kommer til at holde fast i et stort fokus på foto- og videoprodukter.”

”Markedet er gået fra primært at omfatte entry-level-kameramodeller til mere avancerede entusiast- og professionelle kameraer, samt fra stillbillede til kombinerede modeller til foto og video. Vores sortiment afspejler fint denne forandring. Vi har også fokuseret på andre trends som f.eks.; ”instant-foto” og 360°-produkter inden for foto og video.”

”Vores leverandører har været tilfredse med os, og dette har gjort, at de har støttet os i vores etablering i Baltikum, og nu er flere vigtige leverandører med os på vores rejse fra begyndelsen i Polen.”

Til at begynde med vil følgende varemærker blive distribueret i Polen;

Lowepro, Joby, Sirui, Azden, Lume Cube, DxO, Kipon, Wenpod, Gepe, Pro-Mounts, Spider Holster, Beastgrip, Focus kikkerter, album og rammer. Målsætningen er hurtigt at øge antallet af varemærker.

Store muligheder og synergieffekter

Den ansvarlige for etableringen bliver Karsten Rath, Marketing Director hos Focus Nordic, som også havde ansvaret for vores etablering i Baltikum.

”Polen bliver en stor udfordring; med 38,5 mio. indbyggere og et fotomarked på størrelse med Sveriges er der store muligheder for Focus Nordic”, siger Karsten Rath. ”Polen passer perfekt i Focus Nordics ambitiøse vækststrategi og giver virksomheden en større dynamik og mange synergieffekter. ”

Sammenlagt vil Focus Nordic kunne tilbyde distribution til mere end 70 mio. mennesker, hvilket gør Focus Nordic til en af Europas største fotodistributører, noget som både vil gavne leverandører og kunder”.

Salgsstart

Salgsstart og åbning af website på polsk er planlagt til at gå i luften d. 12. september 2016.

• Biograf, film, fotografi

• Hovedstaden

Focus Nordic Denmark i Rødovre ved København er en del af Nordens største fotodistributør, Focus Nordic. Vores sortiment omfatter en række af de største agenturer inden for foto og tilbehør. Vores største agenturer inden for foto er Ricoh/Pentax, Polaroid og Panasonic, og på tilbehørssiden har vi Lowepro, Tamron, Velbon, Zeiss, Metz, Jobo, Steiner, Kowa, Hähnel, Energizer, Joby, Samyang, Lensbaby, Kenko, Nissin, LensPen, Ilford, Kodak, Polaroid og Novoflex. Derudover har vi vores egen produktlinje under navnet Focus. Focus Nordic er medlem af BSCI, som arbejder for bedre arbejdsvilkår. Se mere på www.focusnordic.dk

Karsten Rath