Hähnel Modus 600RT – ny flash med kraftfuld teknik

Med sin erfaring inden for batterier og trådløs flashkontrol tager Hähnel nu skridtet fuldt ud og lancerer sin første flash, Modus 600RT. Indbygget understøttelse af trådløs TTL-styring med 100 meters rækkevidde samt genopladeligt litium-ion-batteri, som kan klare 550 flashudladninger, er bare et par af de mange attraktive finesser.

Hähnel Modus 600RT er en avanceret flash, som indeholder alle de finesser, man kan forvente sig i en topmodel. F.eks. flashhoved, som kan drejes i alle retninger, automatisk zoomreflektor med dækning fra 20 til 200 mm (fuldformatsbrændvidde), stor og tydelig LCD, højhastighedssynk. og indstillingslys. Med et maks. ledetal på 60 har den en lysstyrke, der er tilstrækkelig til de fleste motiver.

Men særligt to egenskaber får Modus 600RT til at hæve sig over konkurrenterne; strømforsyning via et kraftigt genopladeligt litium-ion-batteri samt indbygget understøttelse af radiokontrolleret trådløs TTL-flash.

Masser af strøm og lynhurtig

Ved at flashen kører på et litium-ion-batteri i stedet for AA-batterier, får man flere fordele. Litium-ion-batterier har betydeligt højere energitæthed end AA-batterier, såvel alkaliske som genopladelige (NiMH). Modus 600RT kan affyres mere end 500 gange ved fuld flashstyrke, inden det er tid til at bruge den medfølgende lader. Flashens genladetid bliver også meget kort, kun 1,5 sekund, takket være Hähnel-batteriets høje spænding (10.8V). Det giver i praksis 3-4x hurtigere ladetid end med AA-batterier!

Radiokontrol giver maksimal frihed

Trådløs TTL-flashstyring er en teknik, som er blevet mere og mere attraktiv, idet den giver mulighed for kreative billeder med avanceret lyssætning på en enkel og fleksibel måde. Modus 600RT har integreret understøttelse af Hähnels sofistikerede Viper-system, som benytter 2.4GHz radiostyring med en rækkevidde på hele 100 meter.

Til forskel fra optisk, IR-baseret TTL-styring, som anvendes i mange andre flashsystemer, er radiostyringen upåvirket af solskin og går gennem glas og vægge. Med andre ord 100% pålidelig udendørs og total frihed ved flashplacering indendørs! Tre grupper af flashenheder kan styres samtidig, hver gruppe med hver deres individuelle indstillinger. Den trådløse styring fungerer også sammen med specielle finesser som højhastighedssynk. (op til 1/8000 sekund) og stroboskopflash.

Fremtidssikret med firmware-opdateringer

Udviklingen går stærkt, og med tiden kan der opstå behov for opdatering af funktioner eller understøttelse af nye kameramodeller. Hähnel Modus 600RT har derfor micro USB-indgang, som giver brugeren mulighed for at installere ny firmware. Dette gør flashen til en sikker investering til mange års brug.

Fordele ved Hähnel Modus 600RT

• Trådløs, radiokontrolleret TTL-styring med Hähnel Viper-systemet
  • Kraftigt, genopladeligt litium-ion-batteri – over 500 flashudladninger på fuld styrke!
  • Meget hurtig genladning af flashen, kun 1,5 sekund
  • Zoomreflektor med højt ledetal (60 ved ISO 100 og 200 mm)
  • Flashhoved, som kan drejes i alle retninger
  • Stor, oplyst LCD med letlæselig information
  • Indbygget AF-belysning
  • Højhastighedsynk. (HSS) giver lukkertider ned til 1/8000 sekund
  • Avancerede flashfunktioner, som synkronisering ved 2. gardin, stroboskopflash og modelflash
  • Mulighed for at opdatere firmware via micro USB

Specifikationer

Reflektortype: Automatisk motorzoom, dækning fra 20 til 200 mm (fuldformatsbrændvidde)

Drejeligt flashhoved: 0 – 360 grader horisontalt, -7 ­– 90 grader vertikalt

Ledetal: 60 ved ISO 100 og reflektoren indstillet på 200 mm

Flashvarighed: 1/300 ­– 1/20 000 sekund

Farvetemperatur: 5600K

Eksponeringssystem: TTL og manuel (1/1 – 1/128)

AF-belysning: Ja, mørkerødt lys. Rækkevidde ca. 10 meter.

Trådløs flash: Radiostyring (2.4GHz) for tre grupper af flashenheder (A, B, C). Rækkevidde 100 meter. Optisk styring, rækkevidde 5 – 10 meter.

Strømforsyning: Genopladeligt litium-ion-batteri Hähnel HLX-MD1, 10.8V, 2040 mAh. Rækker til ca. 550 flashudladninger ved fuld styrke.

Flashens genladningstid:1,5 sekund

Firmware-opdateringer: Ja, via indbygget micro USB. Foretages af brugeren.

Specialfunktioner: Eksponeringskompensation ±3 trin i 1/3 trin. Stroboskopflash. Højhastighedssynk. op til 1/8000 sekund (også ved trådløs styring). Synkronisering ved 2. gardin. Indstillingslys (såkaldt modellys). Udtrækkelig reflektorskive (gør det lettere når flashen vinkles vertikalt). Syv brugertilpassede funktioner. Automatisk strømsparefunktion slukker flashen efter 90 sekunder (60 minutter når den bruges i slave-tilstand).

Mål: 190 x 76 x 64 mm
Vægt: 540 gram med batteri (430 gram uden batteri).

Fås til: Canon, Nikon, Sony

Pris og levering

Hähnel Modus 600RT kommer på markedet i løbet af maj 2017 til følgende vejl. udsalgspriser:

Hähnel Modus 600RT Wireless Speedlite, inkl. litium-ion-batteri og lader. DKK 1.999,-

Hähnel Modus 600RT Wireless Kit som indeholder flash, litium-ion-batteri, lader og Viper TTL-sender. DKK 2.299,-

Hähnel Modus 600RT Wireless Pro Kit som indeholder 2 stk. Modus 600RT samt Viper TTL-sender, 2 stk. litium-ion-batterier og lader. DKK 3.999,-

• Biograf, film, fotografi

• Hovedstaden

Focus Nordic Denmark i Rødovre ved København er en del af Nordens største fotodistributør, Focus Nordic. Vores sortiment omfatter en række af de største agenturer inden for foto og tilbehør. Vores største agenturer inden for foto er Ricoh/Pentax, Polaroid og Panasonic, og på tilbehørssiden har vi Lowepro, Tamron, Velbon, Zeiss, Metz, Jobo, Steiner, Kowa, Hähnel, Energizer, Joby, Samyang, Lensbaby, Kenko, Nissin, LensPen, Ilford, Kodak, Polaroid og Novoflex. Derudover har vi vores egen produktlinje under navnet Focus. Focus Nordic er medlem af BSCI, som arbejder for bedre arbejdsvilkår. Se mere på www.focusnordic.dk

Mikael Westheimer

Pressekontakt Country Manager +45 44853404