LEDGO LED-belysning – fleksibelt lys til alle motiver

Focus Nordic kan med stolthed præsentere et nyt agentur i vores portefølje – Ledgo. Virksomheden producerer LED-belysning af høj kvalitet til foto og video, og har et stort udbud af innovative produkter til alle slags motiver.

Med tilføjelsen af Ledgo i sortimentet får Focus Nordic for første gang mulighed for at tilbyde sine kunder belysning til brug i både studiet og ude i marken. Ledgo Technology Limited har en stor produktionsnøjagtighed og investerer kontinuerligt i forskning og udvikling af nye typer LED-lamper til foto- og videoproduktion.

”Vi har meget store forventninger til Ledgo”, siger Jonas Wernbo, adm. direktør hos Focus Nordic. ”Produkterne er af rigtig høj kvalitet, og vi tror, at LED-lys vil ændre måden, vi skaber billeder og video på. Det passer desuden rigtig godt ind i vores produktportefølje og strategi”.

Kølig, kontinuerlig belysning

Fordelene ved LED-belysning sammenlignet med andre slags fotobelysning (f.eks. flash og klassiske B-lamper) er mange.

Kontinuerlig belysning indebærer, at brugeren i realtid ser præcist, hvordan lyset falder på motivet, og hvor der opstår skygger, til forskel fra studie-flashenheder, som kræver, at man tager testbilleder for at se det egentlige resultat. LED afgiver heller ikke generende varme som ældre typer lamper med kontinuerligt lys gør.

Ledgos LED-belysninger holder en farvetemperatur på 5600K (dagslys) og samtlige har en høj CRI-værdi (mindst RA >90, sædvanligvis RA >95), som giver en jævn og naturlig gengivelse af motivets farver. De mere avancerede belysninger er af typen Bi-color, hvilket indebærer, at lysets farvetemperatur kan ændres i intervallet 3200–5600K. På den måde kan man få belysningen til at smelte sammen med eksisterende lyskilder i de omgivelser, hvor optagelserne finder sted.

Batteridrevet og i specialtilpassede former

At de er batteridrevne, er et stort plus for LED-lamperne. De er relativt strømbesparende og kan køre på almindelige videokamerabatterier eller endda AA-batterier. Dermed kan belysningen bruges i alle omgivelser og placeres frit, uden at det er nødvendigt at tage hensyn til, om der findes stikkontakter i nærheden.

Belysning i forskellige specialtilpassede former er en anden fordel. Ud over kvadratiske og rektangulære modeller har Ledgo aflange, såkaldte strip-lights, bueformede lamper, samt ringlys, som omslutter objektivet. Der findes tilmed også bøjelige LED-lamper, som ovenikøbet er vandtætte!

Størrelsen på belysningsoverfladen kan også varieres ved at koble flere LED-lamper sammen til én lyskilde, skræddersyet til formålet.

Trådløs fjernstyring

Nogle af Ledgos modeller understøtter trådløs fjernstyring via WiFi. Der findes specielle fjernbetjeninger til disse, men man kan også tilslutte en separat kontrolboks til lampen og benytte en smartphone eller tablet til justering af lysstyrke og farvetemperatur.

Ledgos kategorier af LED-belysning

On Camera: LED-belysninger beregnet til brug på et kamera. Udstyret med bøjelig fod, som passer i en almindelig tilbehørssko. Herunder hører også ringlys, som kan sættes rundt om objektivet.

Green screen: Lamper og tilbehør til brug med såkaldte green screen-baggrunde.

Studie: Stativmonterede belysninger med høj lysstyrke, beregnet til brug i studiet. Kan køre på enten AC-adapter eller et kraftigt Sony V-Lock batteri.

Ultra-soft light: LED-belysninger med stor overflade og indbygget diffusor, som giver et blødt lys.

Versatile: Bøjelige LED-paneler, som kan kombineres, for at skabe store belysningsoverflader.

Fresnel: Koncentrerer lyset, så det rækker langt. Velegnet til bl.a. musik- og teaterscener eller videoproduktioner, hvor man har behov for spotlights.

• Biograf, film, fotografi

• Hovedstaden

Focus Nordic Denmark i Rødovre ved København er en del af Nordens største fotodistributør, Focus Nordic. Vores sortiment omfatter en række af de største agenturer inden for foto og tilbehør. Vores største agenturer inden for foto er Ricoh/Pentax, Polaroid og Panasonic, og på tilbehørssiden har vi Lowepro, Tamron, Velbon, Zeiss, Metz, Jobo, Steiner, Kowa, Hähnel, Energizer, Joby, Samyang, Lensbaby, Kenko, Nissin, LensPen, Ilford, Kodak, Polaroid og Novoflex. Derudover har vi vores egen produktlinje under navnet Focus. Focus Nordic er medlem af BSCI, som arbejder for bedre arbejdsvilkår. Se mere på www.focusnordic.dk

Mikael Westheimer