Nye vandtætte kameraer fra Pentax

16 megapixels, optagelse i fuld HD, 5x optisk zoom med 28mm vidvinkel, GPS med log-funktion (kun WG-2 GPS), samt højhastighedsfotografering er nogle af funktionerne i det nye Pentax Optio WG-2.

Pentax lancerer nu Optio WG-2 og Optio WG-2 GPS, to robuste digitale kompaktkameraer. Ud over en vandtæt, støvtæt og stødsikker konstruktion byder de to kameraer på en betydelig forbedret billedkvalitet med højere følsomhed, samt filmoptagelse i fuld HD.

De nye kameraer er udstyret med baggrundsbelyst CMOS-billedsensor, hvilket giver mindre støj, når kameraet er indstillet til høje ISO-værdier (op til ISO 6400), samt en avanceret billedbehandlings­motor. Kameraerne fungerer rigtig godt til fotografering med høj følsomhed, f.eks. om aftenen og natten eller indendørs med svag belysning. Tilsammen giver dette betydeligt skarpere billeder med færre forstyrrelser end ved de tidligere modeller.

Kameraerne har desuden 16 effektive megapixels, filmoptagelse i fuld HD (H.264 optagelsesformat med 1920x1080 pixels), højopløst antirefleksbehandlet LCD-monitor, som også fungerer i stærkt sollys og et kamerahus, som er vandtæt ned til 12 meters dybde (ifølge specifikationerne IPX8 og JIS Class 8).

"Optio WG2-GPS er udstyret med et nyudviklet GPS-modul, som med al sandsynlighed vil blive værdsat af mange natur- og rejsefotografer. Det indbyggede ur korrigerer automatisk i forhold til lokal tid, og log-funktionen følger fotografens bevægelser", siger Helge Rose hos Focus Nordic, Pentax nordiske distributør.

Kameraerne er stødsikre og er konstrueret til at kunne klare et fald fra 1,5 meters højde. De fungerer også i kulde, ned til minus 10 grader.

Blandt finesserne findes højhastighedsfotografering med afspilning i slowmotion, samt intervaloptagelse. I funktionen Digital Microscope aktiveres seks LED-lamper rundt om objektivet for at give en optimal belysning af motivet. Kameraet har også populære funktioner som ansigtsgenkendelse, hvor op til 32 ansigter identificeres på 0,03 sekunder, Smile Capture, og 16 automatiske motivprogrammer.

Optikken har 5x optisk zoom fra 28 mm vidvinkel (modsvarende i 35mm formatet) hvilket gør, at kameraet dækker de allerfleste fotosituationer. Kameraet har også dobbelte sensorer til fjernbetjening.

Pris og tilgængelighed
Pentax Optio WG2 og Optio WG2-GPS lander i butikkerne i marts måned 2012 til vejl. udsalgspriser på hhv. DKK 2.399,- (WG2) og DKK 2.799,- (WG2-GPS).

• Biograf, film, fotografi

• pentax
  • digitalkamera
  • gps-funktion