​Ultraskarpt 35mm f/1.4 fra Tamron

Tamrons meget populære SP-serie fylder 40 år. Dette jubilæum fejres med det optisk set mest perfekte objektiv, der nogensinde er lanceret i virksomhedens historie - den lysstærke vidvinkel Tamron SP 35mm f/1.4 Di USD.

Lysstærke objektiver har altid tiltrukket fotografer, dels på grund af mulighederne for fotografering i eksisterende lys og dels på grund af evnen til at skabe lav dybdeskarphed og tydelig adskillelse mellem hovedmotiv og baggrund. Desuden er høj lysstyrke ofte forbundet med en følelse af eksklusivitet og stammer fra mængden af højkvalitets glas og den store frontlinse, der anvendes i disse objektiver. Alle disse funktioner og mere til findes i Tamrons nye vidvinkelobjektiv – Tamron SP 35mm f/1.4 Di USD.

Objektivet markerer 40-års jubilæum af Tamrons populære Superior Performance-serie. Med sin høje lysstyrke, ekstraordinær optiske kvalitet og hurtige autofokus er det ideelt til motiver som reportage, gadefotografering, portræt, bryllup og sport.

Vejrbestandig og hårdfør

Tamron er bevidst om, at der findes konkurrerende 35 mm objektiver med meget høj optisk ydelse, så firmaet har arbejdet hårdt for at kunne byde på en endnu bedre billedkvalitet sammen med andre attraktive funktioner. En af dem var at gøre objektivt vejrbestandigt. Tamron SP 35mm f/1.4 Di USD er udstyret med gummipakninger, der forhindrer regn og fugt i at trænge ind ved alle de udsatte punkter. Frontlinsen er forsynet med fluorbelægning, der afviser vanddråber samt fedt og gør den nem at holde rent. Det ydre materiale er ikke kun elegant med sin glatte, matsorte overflade, men også modstandsdygtige over for slag og ridser. Objektivets solide byggekvalitet giver en følelse af ægte topkvalitet og bidrager sammen med Tamrons 5 års garanti til skabe rammerne for et trygt køb.

Hurtig, stille og skræddersyet autofokus

En anden vigtig funktion er autofokus, der drives af Tamrons lydsvage USD (Ultrasonic Silent Drive) fokusmotor. Den høje lysstyrke sætter specielle krav, og Tamron har skræddersyetfokusmekanismen, så den kan bevæge de tunge linseelementer hurtigt og med høj præcision. Sidstnævnte er særlig vigtigt, når man skyder med meget lav dybdeskarphed på blænde 1.4. USD-fokusmotoren gør det også muligt at efterjustere fokus manuelt uden først at skulle skifte fra AF- til MF-funktion.

Optik af højeste klasse

Den optiske konstruktion af Tamron SP 35mm f/1,4 Di USD er fra øverste hylde og består af 14 linseelementer opdelt i 10 grupper. Disse omfatter tre asfæriske linser, der korrigerer billedfejl som sfærisk aberration og astigmatisme. Tilsammen sikrer de, at objektivet giver høj skarphed på tværs af billedfladen selv ved fuld blændeåbning og ekstraordinær flot opløsning efter kun moderat nedblænding. Fire linser lavet af LD-glas (Low Dispersion) minimerer kromatisk aberration, uønsket farvespredning i motiver med skarpe konturer. Mængden af kromatisk aberration er så lav, at den i praksis er usynlig. Optikken og dens blændeåbning med ni blændelameller er også skabt til at sikre en blød og behagelig bokeh (gengivelsen af slørede områder), hvilket er en vigtig egenskab hos mange lysstærke objektiver.

Tamron SP 35mm f/1.4 Di USD er desuden det første objektiv, som anvender Tamrons nyudviklede anti-refleksbehandling BBAR-G2, som har så stor en indflydelse på resultatet, at den overgår forgængeren BBAR. Den nye anti-refleksbehandling har en ekstrem lystransmission, der garanterer billeder med høj kontrast og klarhed selv under svære forhold som lavt sollys, spotlights under koncerter og motiver med blanke detaljer.

Fremtidssikker investering

Selvom Tamron 35mm f/1.4 Di USD er skabt som en vidvinkel til full-frame, fungerer den også godt som en lysstærk normaloptik på modeller med APS-C sensor. Det kan også bruges på de nyeste systemkameraer fra Canon og Nikon, når de kombineres med disse producenters specielle objektivadaptere (Canon EF til EOS R og Nikon FTZ-adapter). Lysmåling, blændejustering og autofokus fungerer så som normalt. Med Tamron Tap-in Console (tilbehør) kan man selv opdatere objektivets firmware og om nødvendigt finjustere autofokus via særlig software. Tap-in Console gør Tamron 35mm f/1,4 Di USD til en fremtidssikker investering.

Pris og levering

Leveringen af Tamron 35mm f/1.4 Di USD med Nikon-fatning begynder i slutningen af juni, mens Canon-versionen kommer på markedet i slutningen af juli.

Cirkapris: 8299 kroner (inkl. moms).

For yderligere information: karsten.rath@focusnordic.dk

Sammenfatning

Tamron 35mm f/1.4 Di USD

• Lysstærkt og vejrbestandigt vidvinkelobjektiv til Canon EF og Nikon F-fatning