​200 kilo havregryn til socialt udsatte

Da medarbejderne hos grødfirmaet GRØD stod med 450 kilo havregryn, de alligevel ikke kunne bruge, spurgte de deres følgere på Facebook, om hvem de skulle donere grynene til istedet for at smide dem ud. Heldigvis var der mange af GRØD’s følgere, der foreslog FødevareBanken. Og nu har driftschef John Køppler hentet de mange poser dejlige gryn og kørt dem ind på FødevareBankens lager i København, hvor de i de kommende uger vil gøre gavn på de herberger, væresteder, kvindehjem m.m. FødevareBanken leverer til.

Men hvorfor kan GRØD ikke bruge friske, gode havregryn af fineste økologiske kvalitet? Det er der en god forklaring på, fortæller Lasse Skjønning Andersen fra GRØD:

”Vi nørder rigtig meget omkring de korn, vi bruger - og der er faktisk mange forskellige smags- og teksturforskelle på havregryn. Lige præcist dem som vi har bestilt forkert, er ikke valset groft nok til den måde, vi tilbereder dem på. Det betyder ikke, at de er dårlige, men altså heller ikke helt perfekte til vores GRØD. Men smagen fejler intet og de kan stadig bruges til grød, mysli, brød,” siger han.

GRØD's historie er et godt eksempel på,hvad det er for varer FødevareBanken modtager. Det er aldrig for gamle varer, men varer der af den ene eller anden grund ikke kan sælges.

I FødevareBanken siger vi tak – og selvom vi ikke håber, at GRØD får bestilt for mange forkerte varer hjem, så håber vi, det kan være starten på et godt samarbejde.