FødevareBanken har uddelt 10 mio. måltider af overskudsmad

I ti år har FødevareBanken arbejdet for, at madoverskud fra fødevareindustrien er blevet omfordelt til socialt udsatte. Over 4.000 tons mad, svarende til over 10 millioner måltider, er det blevet til i årenes løb.

Den 29. januar fylder FødevareBanken 10 år. Den dag for 10 år siden blev Foreningen FødevareBanken stiftet for første gang. Siden har den landsdækkende madspildsorganisationen forvandlet tusindvis af tons madoverskud i industrien til måltider for socialt udsatte.

Fra at være en lille forening koncentreret omkring København, har FødevareBanken senest åbnet en afdeling i Kolding og sammen med afdelingen i Aarhus fordeler de tre lokationer ca. tre tons overskudsmad til socialt udsatte hver eneste dag året rundt i størstedelen af Danmark.

Fødevarestyrelsen har vurderet, at engrosleddet, primærproduktionen og industrien samlet står for 238.000 tons madspild om året, så der er nok at tage af de næste år.
”Når vi er glade for, at vi vokser, er det jo ikke fordi, det er et mål i sig selv. Men vi ved, at madspildet findes i industrien og hos grossister og vi ved, at behovet for god og rigelig mad er der for de mest sårbare medborgere og vi er dem, der systematisk og fødevaresikkert sætter de to parter sammen, ”siger Karen-Inger Thorsen, direktør i FødevareBanken og fortsætter:
”Vi arbejder hver eneste dag på, at flere fødevarevirksomheder bliver opmærksomme på vores eksistens og erfarer, at der findes et godt, fødevaresikkert alternativ til at smide maden ud, så vi forventer ikke at blive arbejdsløse de næste mange år, desværre,” siger Karen-Inger Thorsen.

Stiftet af en ildsjæl
Foreningen FødevareBanken blev officielt stiftet 29. januar 2008 af ildsjælen Thomas Fremming, for at kunne søge midler til etablering af en FødevareBank. Thomas Fremming havde på en rejse til Canada set et lignende koncept, som han ønskede at bringe til Danmark. De første år gik med etablering og fondsansøgninger og herefter tog det fart med mere og mere mad, flere og flere modtagesteder og bl.a. en større bevilling fra Socialministeriet. I oktober 2009 fik FødevareBanken Fødevarestyrelsens godkendelse til at dele mad ud.
Det helt store skub fremad kom, da FødevareBanken i 2013 søgte og fik et stor bevilling fra VELUX FONDEN på 23 mio. kr. til at sikre foreningen et økonomisk fundament og til at starte en afdeling i Aarhus. I den forbindelse blev foreningen yderligere professionaliseret og der blev etableret en bestyrelse og ansat en ny direktør, Karen-Inger Thorsen, der stadig står i spidsen for Fødevare-Banken. Siden er FødevareBanken vokset støt og har nu afdelinger i København, der dækker Sjælland, Aarhus, der dækker Midt- og Nordjylland og Kolding, der dækker Region Syd og foreningens frivillige deler i dag ca. tre tons mad ud dagligt.

Aldrig gammel mad
Maden doneres af store danske fødevarevirksomheder og grossister. Det er aldrig mad, der er for gammel, men mad, der af den ene eller anden grund alligevel ikke kan sælges. Det kan være grundet fejl på etiketten, bulet emballage, kort holdbarhed, pletter på frugten, overproduktion eller andre årsager. Donorerne tæller i dag bl.a. Arla Foods, Dansk Supermarked, Unilever, , Espersen Fisk, Aarstiderne, Rema 1000, Dagrofa, nemlig.com med mange flere.
I kølebiler og med høj fødevaresikkerhed sørger FødevareBankens ca. 180 frivillige for at maden bringes ud til herberger, kvindecentre, væresteder og andre steder for socialt udsatte, hvor maden forvandles til måltider.

Madspild på dagsordenen
I de ti år, der er gået, er madspild blevet sat på dagsordenen i Danmark og internationalt. Ikke mindst på grund af forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad og dennes stifter Selina Juul. En lang række initiativer er kommet til, både nationalt og lokalt rettet mod hele fødevarekæden og det gør, at Danmark i dag er et af verdens førende lande, når det kommer til bekæmpelse af madspild. Der findes fødevarebanker i mange europæiske lande, men det der kendetegner den danske fødevarebank er, at man her alene benytter sig af overskudsmad.

FødevareBanken har i årenes løb fået gavmild støtte af en stor række fonde. Udover VELUX FONDEN drejer det sig bl.a. om Den A.P. Møllerske Støttefond, Oak Foundation Denmark, TrygFonden, Lemvigh-Müller Fonden med mange flere. Derudover har FødevareBanken et strategisk samarbejde med Netto, der bl.a. donerer penge fra kædens flaskepant samt deres vandflasker.

I anledning af dagen har en række af FødevareBankens støtter såsom Karen Hækkerup, direktør for Landbrug & Fødevarer, Nettos landedirektør Brian Seeman og en række modtageorganisationer sendt videofødselsdagshilsner, man kan se på FødevareBankens Facebookside. I alle tre afdelinger er der tillige lagkage til alle frivillige og ansatte.

Tal pr. 1.1. 2018 I alt København Aarhus Kolding Sekretariat
Antal frivillige 180 110 46 14
Antal modtagere 200 109 74 17
Antal ton (udleveret) 914.000 551.000 360.000 2.195
Antal måltider * 2.285.000 1.378.000 901.000 5.400
Antal kølebiler 12 7 4 1
Årsværk 13 3 3 2 5

*DTU rapport definerer et måltid som 371 gr. I FødevareBanken bruger vi 400 gr.