fødevareBanken leverer mad til flere og flere udsatte

fødevareBanken fordelte i 2016 25 procent mere mad end i 2015 og fik 40 pct. flere sociale organisationer som modtagere.

fødevareBanken udviklede sig markant i 2016. Således er der fremgang på stort set alle de parametre organisationen måler på. Flere maddonorer, mere mad, flere modtagere af maden og flere måltider.

”Når vi ved, at der på den ene side kasseres enorme mængder mad i fødevarebranchen og at der på den anden side, er en del af de dårligst stillede i vores samfund, der ofte ikke får et dagligt og nærende måltid, så er vi rigtig glade for resultaterne for 2016. Mere overskudsmad er simpelthen blevet forvandlet til flere måltider, ” siger Karen-Inger Thorsen, der er direktør i fødevareBanken.

I 2016 modtog organisationen således 813 tons overskudsmad fra fødevareindustrien mod 615 tons året før. Når maden er kørt ud til de sociale organisationer, der modtager maden og laver den om til måltider, svarer det til, at fødevareBanken leverer mad svarende til ca. 6.500 måltider hver eneste dag.

”Der er stadig markant høje tal for madspildet i Danmark, ligesom vi hører fra vores samarbejdspartnere, at flere og flere udsatte har brug for mad, så potentialet er stadig stort for at bygge bro mellem disse to samfundsmæssige udfordringer, ” siger Karen-Inger Thorsen.

Ca. 130 frivillige sørger for, at den overskudsmad fødevareBanken modtager fra primært industrien fordeles til herberger, væresteder, kvindekrisecentre, børnehjem lignende modtagere. fødevareBanken har lagre i København og Aarhus og kører herudover tre ugentlige ture til morgenmadsklubber til 16 skoler på Lolland-Falster.

Det er en erklæret målsætning at blive landsdækkende og det ser ud til, at FødevareBanken i 2017 er klar til at tage det næste skridt - både resten af Sjælland og Region Syd inkl. Fyn er i pipeline. ”Behovet og viljen er til stede, så jo længere og bredere vi kan komme ud, jo mindre madspild og jo flere socialt udsatte kan vi hjælpe,” slutter Karen-Inger Thorsen.

År 2015 2016
Mad modtaget (tons) 651 815