fødevareBanken leverer nu mad til 16 morgenmadsklubber på Lolland og Falster

Nyt, unikt samarbejde kaldet ’Hjernemad’, giver fra i dag skolebørn gratis morgenmad på seks skoler i Guldborgsund Kommune og ti skoler i Lolland Kommune. Det skal styrke både sundhed, læring og trivsel.

Hjernemad er støttet af TrygFonden og den gratis mad bliver leveret af fødevareBanken, der med åbningen af Hjernemad nu øger de ugentlige ruter med tre nye køreture til Lolland Falster og dermed stort set dækker hele Sjælland.

’Det er desværre ikke alle elever, der får morgenmad, inden de kommer i skole. Kølebilerne fra fødevareBanken er fyldt med frugt, grønt, pålæg, mælkeprodukter og brød, som vi håber kan være med til at give den ekstra energi, der skal til, for at de får mest muligt ud af undervisningen,’ siger direktør i fødevareBanken Karen-Inger Thorsen.

Hjernemad er et samarbejde under udviklingsprogrammet ’Broen til Bedre Sundhed’, der går ud på at skabe mere sundhed og mindre ulighed. I første omgang på Lolland og Falster, men på længere sigt i et større område. Samarbejdet består af Lolland og Guldborgssund Kommuner, Region Sjælland, fødevareBanken og er støttet af TrygFonden.

Projektet har tre mål:

• Understøtte at flere får en ungdomsuddannelse
  • Skabe bedre sundhed
  • Begrænse madspild