​FødevareBanken og Thise Mejeri indgår strategisk samarbejde

Madspildsorganisationen FødevareBanken har i flere år modtaget overskudsvarer fra Thise Mejeri til de socialt udsatte, som FødevareBanken leverer mad til. Nu udvider de to parter samarbejdet og indgår tillige et erhvervspartnerskab.

De modtagesteder FødevareBanken leverer mad til, har i flere år haft glæde af nogle af Danmarks bedste mejeriprodukter, nemlig dem fra Thise Mejeri. Overskudsproduktion og andre varer Thise ikke har haft mulighed for at sælge, er i stedet for at blive kasseret, blevet doneret til FødevareBanken, der leverer overskudsmad til ca. 250 organisationer for socialt udsatte over det meste af landet.
Og nu har de to parter besluttet at styrke deres samarbejde og indgå et erhvervssamarbejde.
”Jeg er meget glad for, at Thise Mejeri ønsker at øge samarbejdet med os, så det nu bliver til et egentligt erhvervspartnerskab, der udover varer også omfatter økonomi, kommunikation og strategi,” siger direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen og fortsætter:

”At modtage overskudsmad er selvfølgelig helt afgørende for, at vi kan fungere, men at drive en organisation som FødevareBanken, kræver ud over mad tillige synlighed og økonomi. Det er meget glædeligt, at Thise på den måde er med til at løfte det ansvar, som jeg også synes er erhvervslivets,” siger hun.

FødevareBanken har de seneste år etableret en række erhvervspartnerskaber. Blandt andet er Netto, Jyske Bank og nu altså også Thise Mejeri med til at få FødevareBankens kølebiler til at rulle.

Om baggrunden for partnerskabet siger sales- and marketingdirector Peder Gerhard Jessen, Thise:
”FødevareBanken er med til at løse et meget konkret problem for os, når vi af og til står med uundgåelig overproduktion, fejl på emballage eller lignende – og for samfundet i det hele taget. Derfor er det selvfølgelig også rimeligt, at vi som virksomhed er med til at betale til, at FødevareBanken fortsat kan eksistere.”

Om FødevareBanken: FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side kasseres der dagligt enorme mængder mad i fødevarebranchen, hvilket betyder spild af ressourcer og en belastning for miljøet. På den anden side er en del af de dårligst stillede i vores samfund ofte frataget muligheden for et dagligt og nærende måltid, som har afgørende betydning for deres sundhed. Det kæmper vi for at ændre.

Om Thise Mejeri: I dag virker det uforståeligt, men da Thise Mejeri bliver grundlagt i 1988, er der ingen der tør satse på økologi. Hverken politikere, butikker eller mejeriselskaberne.Alligevel sætter syv naive øko-idealister sig omkring et spisebord en sen aften i Nordvestjylland og beslutter sig sammen med en mejeribestyrer fra et mindre landsbymejeri, for at starte Thise Mejeri. I dag er Thise Mejeri Danmarks næststørste mejeri. Stadig ejet af dem, der producerer mælken, stadig selvstændigt, og stadig økologisk. Den fandenivoldske pionérånd er ikke forsvundet, og nytænkningen og villigheden til at gøre det, de andre ikke tør, er uændret. Og sådan forbliver det.