Fødevarebanken søger nye donorer og frivillige

Efter en veloverstået sommerkampagne med næsten 5 tons indsamlet overskudsmad fra blandt andet festivalerne NorthSide og Smukfest fortsætter FødevareBanken nu det virkelig hårde arbejde: At skaffe flere faste mad-donorer og frivillige hjælpere for at imødekomme stigende efterspørgsel.

Tekst/fotos: Ole Jeppesen

FødevareBanken indsamler pt. 800 tons overskudsmad om året. Samtidig anslås det, at der hos producenter og engrosfirmaer i alt er 700.000 tons overskudsmad til rådighed på årsbasis, som bliver smidt ud eller bliver omdannet til andre produkter – selvom det er egnet som menneskeføde.

Med andre ord er der i samfundet en enorm, uudnyttet ”fødevare-kapital”, som FødevareBanken fremover gerne vil have større andel i:

- Når vi indsamler mad på danske musikfestivaler og ved andre kulturarrangementer sker det naturligvis konkret for at mindske madspild ved det pågældende arrangement og give overskudsmaden til socialt udsatte. Men samtidig handler det i høj grad også om at vise flaget og skaffe flere donorer og flere frivillige, forklarer Karen Inger Thorsen, direktør i FødevareBanken.

Der ryger nemlig stadig alt for mange tons spiselige fødevarer på forbrændingen. Fødevarer, som i stedet kunne komme samfundets nederste lag til gode:

- Antallet af modtagere stiger hele tiden, og vi er over 150 adresser. Steder som varmestuer, krisecentre, herberger og asylcentre står i kø for at modtage vores leverancer. Snart åbner vi nyt lager i Kolding, og dermed får vi brug for nye donorer – altså endnu mere mad, fastslår Karen-Inger Thorsen, som opfordrer potentielle donorer til at kontakte FødevareBanken med det samme.

Frivillige kræfter holder hjulene i gang

De mange tons overskudsmad bliver til overs på grund af eksempelvis emballageskader, fejl i etiketter, overproduktion eller begrænset holdbarhed. FødevareBanken kan snildt bruge rub og stub og når altid at distribuere varerne, inden de bliver for gamle. Ikke mindst takket være korpset af frivillige hjælpere i København og Aarhus – og altså snart også Kolding.

- Vi er intet uden de frivillige. Her i Aarhus mangler vi pt. 10-12 frivillige for at få kabalen til at gå op og for ikke at belaste enkelte frivillige mere, end hvad godt er. I Kolding er rekrutteringen lige gået i gang, så dér er der også brug for folk, der vil tage fat i den gode sags tjeneste, siger Jesper Kinnerup, driftschef hos Fødevarebanken i Aarhus.

- Som frivillig kan man løse opgaver i alle led af vores kæde. Indsamling af mad, pakning af leverancer, uddeling, kontorarbejde, informationsarbejde og meget andet. Det væsentlige er, at man har lyst og energi, tilføjer driftschefen.

En af de frivillige hjørnesten i Aarhus hedder Birgit Mielke. Hun og ægtefællen Niels har været med siden afdelingens start i 2015:

- Vi er her fast hver fredag. Det bedste ved at være med er at se glæden hos modtagerne af maden - for eksempel, når vi har lidt slik med til børnene på krisecentrene. Eller de hjemløse, som skulede efter os til at begynde med, men som nu kommer med muntre tilråb og hjælper med at bære kasserne ind. Det er skønt og livsbekræftende som bare pokker, siger Birgit Mielke og haster ud i den ventende varevogn, som er proppet med mundgodt til socialt udsatte i Aarhus og omegn.