Nyhed -

Donation fra Den A.P. Møllerske Støttefond sikrer tusindvis af kvadratmeter minefri jord

Befolkningen i Angola kan nu igen benytte 130.000 kvadratmeter jord, der ellers ville have været livsfarlig at opholde sig på. Minerydningsorganisationen MAG har ryddet jorden for landminer takket være et minerydningskøretøj, de helt ekstraordinært har fået overdraget af Folkekirkens Nødhjælp, der modtog maskineriet i 2012 af Den A.P. Møllerske Støttefond

En stor donation fra Den A.P. Møllerske Støttefond samt en avanceret minerydningsmaskine har sikret, at næsten 130.000 kvadratmeter jord er blevet ryddet for livsfarlige landminer i Angola på blot fem måneder.

Den britiske organisation Mines Advisory Group (MAG) har stået for rydningen, efter af Folkekirkens Nødhjælp så sig nødsaget til at lukke det lokale landekontor på grund af mangel på finansiering. MAG har til opgaven benyttet en minerydningsmaskine, som de har overtaget fra Folkekirkens Nødhjælp. Folkekirkens Nødhjælp modtog maskinen – en såkaldt Mini Mine Wolf – i 2012 som en donation fra Den A. P. Møllerske Støttefond, som helt ekstraordinært gav tilladelse til at maskineriet kunne overdrages til MAG, så arbejdet kunne fortsættes.

”Vi er utroligt taknemmelige for al den hjælp, Den A.P. Møllerske Støttefond har ydet vores arbejde i Angola, og ikke mindst den tillid fra Fondens side til overdragelse af maskineri, der har muliggjort, at MAG har kunnet fortsætte minerydningsarbejdet. Det har reddet civile angolaneres liv og lemmer samt muliggjort en udvikling, der kommer mange tusinde mennesker til gode,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

En Mini Mine Wolf er en automatiseret rydningsmaskine, der kan rydde store arealer for krigsefterladenskaber uden risiko for mandskabet, der med en fjernbetjening i hånden kan styre maskinen på sikker afstand af landminer og anden ueksploderet ammunition. Maskinen kan rydde 180 kvadratmeter jord om dagen, hvor en enkelt person med en metaldetektor kan rydde 30 til 40 kvadratmeter.

Målsætningen nået – og mere til

Mens maskinen har været i Folkekirkens Nødhjælps varetægt, har den ryddet hundrede tusinder af kvadratmeter for landminer. Da Folkekirkens Nødhjælp stoppede sit arbejde i Angola i 2016, overtog MAG maskinen, der nu sammen med en donation på 180.000 dollars fra Den A.P. Møllerske Støttefond har givet fornemme resultater.

På fem måneder har maskinen således ryddet 129.845 kvadratmeter – et områder, der nu er sikkert at benytte for tusinder af lokale. Målet for rydning i den givne periode var kun 96.000 kvadratmeter.

”Det er fantastisk at se, at vores rydningsmaskine stadig kan gøre gavn i Angola takket være den fortsatte støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Hårdt brug for hjælp

Angola er et af de mest minerede lande i verden. Landminerne stammer fra den lange borgerkrig, der varede fra 1975 til 2002. Store områder er siden blevet ryddet, men den seneste totale opgørelse fra 2014 viste, at samtlige 18 provinser stadig har store problemer med minefelter. Folkekirkens Nødhjælp har siden 2004 ryddet landminer i Angolas hårdest ramte provins, Moxico, hvor der stadig er 120 kvadratkilometer kontamineret jord fordelt på 447 minefelter.

Områderne med landminer udgør ikke kun en fare for befolkningens liv og lemmer. De forhindrer også udnyttelse af jorden til dyrkning af afgrøder eller andre indkomstgenererende aktiviteter. Derfor er landminerne med til at fastholde de fattigste mennesker i både fattigdom og usikkerhed.

• Kriser, optræk

Charlotte Harder Nielsen

Pressekontakt Pressechef/Head of media +45 5060 2080

Jonas Nøddekær