​Folkekirkens Nødhjælps ungdomsorganisation stemmer ja til selvstændighed

Da de fleste af de 280 deltagere i Folkekirkens Nødhjælps årlige landsmøde d. 21. april var taget hjem igen, blev medlemmerne af ungdomsorganisation NU, Nødhjælpens Ungdom, tilbage for at stemme om, hvorvidt NU officielt skal klippe båndet til Folkekirkens Nødhjælp for at blive en selvstændig organisation.

Afstemningen endte med stort flertalfor forslaget om selvstændighed.

Nødhjælpens Ungdoms formand, Amalie Cordes, er glad for udfaldet af afstemningen.

”Dét, at vi nu er en selvstændig organisation, gør os stærkere. Det har været oplagt for os at gøre organisationen til en formelt selvstændig ungdomsorganisation, da Nødhjælpens Ungdom er ledet og drevet af unge. Vi er helt klar til at flytte hjemmefra, men vil samtidigt fortsætte det gode samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp,” siger Amalie Cordes.

At Nødhjælpens Ungdoms bliver en selvstændig organisation giver nye muligheder for at engagere flere unge i at skabe en mere retfærdig verden til fordel for verdens fattigste og mennesker i nød. Selvstændiggørelsen af organisationen vil også gøre det lettere at søge økonomiske midler.

”Det er et vigtigt skridt, at Nødhjælpens Ungdom vælger at blive en ’rigtig’ forening, for så træder organisationen officielt ind i den danske foreningsverden og får adgang til de mange muligheder, der ligger deri. Det ser vi meget frem til”, lyder det fra Amalie Cordes.

Også Folkekirkens Nødhjælp internationale chef, Jonas Nøddekær, udtrykker begejstring.

”Nødhjælpens Ungdom har været med til løfte hele Folkekirkens Nødhjælp ind i en unge-kontekst. Jeg ser meget frem til et nyt strategisk samarbejde med et nu selvstændigt Nødhjælpens Ungdom, hvor vi kan løfte udfordringer og muligheder sammen”.

Derudover understreger Jonas Nøddekær, at ”Nødhjælpens Ungdoms selvstændighed uden tvivl vil give dem en endnu mere legitim stemme i den offentlige debat.

Flere oplysninger

Amalie Cordes, formand for Nødhjælpens Ungdom, tlf. 2860 8886

Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke, men arbejder der, hvor nøden er størst, uden hensyn til religion, køn, race eller politisk overbevisning.

Charlotte Harder Nielsen

Pressekontakt Pressechef/Head of media +45 5060 2080

Jonas Nøddekær

Pressekontakt International direktør Udvikling af programmer og projekter, internationalt 29 69 91 21