Instagram svømmer over med tallerkener

Shaka Loveless, Christiane Chaumburg-Müller og Szhirley er nogle af de kendte, der deler billeder af tomme tallerkener på de sociale medier for at sætte fokus på de 795 mio. mennesker i verden, der sulter

Billeder af lækker mad er et af de mest normale motiver på Instagram, men i dag svømmer det sociale medie over med billeder af tomme tallerkener.

I anledning af den internationale World Food Day har Folkekirkens Nødhjælp lanceret kampagnen #EmptyPlate, der skal sætte fokus på de mennesker i verden, der ikke får mad nok. Kampagnen bliver støttet af flere kendte mennesker og går i al sin enkelthed ud på, at Instagrams brugere deler billeder af en tom tallerken.

For at få kampagnen ud over rampen har Folkekirkens Nødhjælp taget kontakt til nogle af landets største instagrammere og spurgt, om de vil deltage. Christiane Chaumburg-Müller, der har flere end 270.000 følgere, Szhirley, der har 61.000, og Shaka Loveless, der har 31.000, er blot nogle af de kendisser, der bakker op om kampagnen.

”Vi har oplevet rigtig positiv respons på vores henvendelser, så vi er overbevist om, at der kommer til at være hundreder af tomme tallerkener på Instagram i dag,” siger Christian Sophus Ehlers.

Det er ikke tilfældigt, at det netop er Instagram, der er valgt som kanal for kampagnen.

”Lækker mad på en café eller flotte kreationer i eget køkken er nogle af de mest normale motiver for Instagrams brugere. Derfor er det et godt sted at gøre opmærksom på, at der altså stadig er mange mennesker i verden, der ikke får den mad, de har brug for,” siger Christian Sophus Ehlers, der er projektleder for nye medier i Folkekirkens Nødhjælp.

Der er også virksomheder, der gerne vil være med til at sprede budskabet heriblandt Arla, der også har delt en tom tallerken under hashtagget #EmtyPlate.

• Underholdning

• world food day
  • szhirley
  • christiane chaumburg-müller
  • nødhjælp
  • fattigdom
  • sult
  • sociale medier
  • shaka loveless
  • kendte

Vi arbejder ud fra et kristent menneskesyn med respekt for ethvert menneskes rettigheder og alle menneskers lige værd.

Folkekirkens Nødhjælp har sine rødder i den danske folkekirke, og arbejder der, hvor nøden er størst, uden hensyn til religion, køn, race eller politisk overbevisning.

Birgitte Qvist-Sørensen

Pressekontakt Generalsekretær Folkekirkens Nødhjælp 29 70 06 23

Charlotte Harder Nielsen

Pressekontakt Pressechef/Head of media +45 5060 2080