De ældre skal da endnu mere ud i solen

20 beboere fra Langagergård Plejecenter var i denne uge på tur til Jyske Bank for at indvie deres nye Rickshaw-cykel. Cyklen er kommet på hjul i et tæt samarbejde mellem frivillige på plejecenteret, Friluftsrådet, Ældre Sagen og Jyske Bank.

Nu er beboere og frivillige endnu bedre rustet til at komme på ture uden for plejecentrets område. En gruppe af engagerede frivillige kræfter omkring Langagergård Plejecenter, som Forenede Care driver, har nemlig været idéfolk og skabende kræfter omkring at få anskaffet en spritny Rickshaw-cykel til beboerne.

”Det har været et stort arbejde at finde de cirka 40.000 kroner, som sådan en cykel koster. Men det er helt sikkert alle pengene værd, når det giver os en mulighed for at få de ældre endnu mere rundt i området,” forklarer frivillig hjælper på plejecenteret Poul-Arne Holdrup, der sammen med husalf på Langagergård Anette Sie har været de drivende kræfter omkring at mobilisere interessen for og finansieringen af den flotte cykel.

Et stort skulderklap til de frivillige
Og onsdag gik cykelturen så hele vejen fra Langagergård i Karlslunde til Jyske Bank på Hundige Strandvej for at sige tak for hjælpen og bidraget til at få cyklen på hjul. Her tog afdelingsdirektør i banken Michael Kolding Jensen varmt imod de cirka 20 beboere, medarbejdere og frivillige fra plejecentret, der ville med på jomfruturen. Nogle var med på de to duo-cykler, som plejecenteret også råder over, og andre tog turen i biler. I banken blev der kræset godt omkring gæsterne med kaffe og kage. Og med 20 gæster i høj forårsstemning var der både hygge og skønt humør i banken denne formiddag.

”Det betyder bare så meget for de ældre, at de kan komme endnu mere ud i solen, når det er muligt. Når man ved selvsyn har oplevet den glæde, som cykelturene skaber for beboerne, er det svært ikke at bakke op om sådan et projekt. Og i Jyske Bank ønsker vi også, at støtten skal ses som et stort skulderklap til de mange frivillige ildsjæle, der løbende yder den store indsats for beboerne,” forklarer Michael Kolding Jensen.

Et unikt miljø af ildsjæle
Forenede Care, der driver Langagergaard i Karlslunde, er rigtig glade for initiativet fra gruppen af frivillige, der har bragt samarbejdet med Friluftsrådet, Ældre Sagen og Jyske Bank i stand:

”Det er virkelig skønt at mærke det engagement og den hjertelige interesse for beboernes trivsel, som de mange frivillige omkring Langagergård ligger for dagen. Det miljø af ildsjæle og frivillige kræfter, som er skabt omkring Langagergård er helt unikt og har en stor betydning for plejecenteret og beboerne. De gør en kæmpe forskel for stedet og beboerne. Og anskaffelsen af Rickshaw-cyklen er jo blot det seneste eksempel i en række af tiltag og projekter, som de har fået gennemført,” vurderer markedschef i Forenede Hanne von Huth Smith.

Rickshaw-cyklen er forsynet med elektrisk hjælpemotor, cykelcomputer og en komfortabel sofa – og med kaleche til at tage brodden af det mulige drilske danske sommervejr. Cyklen er leveret fra Christiania Bikes, og det er en gennemprøvet model, der henvender sig netop til formålet. Cyklen er udviklet i samråd med ”Cykling uden alder”, og med den rette vedligeholdelse er den godt kørende de næste 30 år. Og Poul-Arne Holdrup fortæller, at cyklen er ret let at træde rundt med hjælp fra den lille motor.

”Det giver os blandt andet mulighed for at køre ned til havnen eller opleve fortet – og på gode dage at komme godt op ad strandvejen,” siger han.

Faktaboks:

Forenede Care driver tre plejecentre i Danmark mens søstervirksomheden Förenade Care driver over 60 plejecentre i Sverige. Langagergaard Plejecenter blev opført i 2012 af Greve kommune og rummer 85 lejligheder.

Ældre Sagen deltager jævnligt i aktiviteter for ældre og støtter også gode lokale initiativer økonomisk.

Friluftsraadet forestår blandt andet udlodning af Tipsmidlerne til almennyttige formål til fremme for lokalt friluftsliv.

• langagergård
  • langagergård plejecenter