Arbejdsglæde: Vivian Larsen som er en af driftslederne i Forenede Service leder sine medarbejdere med godt humør. Her ses hun sammen med Ismaila Jobe, som er igang med at gøre rent på virksomheden Linak på Als. Foto: Jannik Preisler.

Forenede Service fejrer 25-års jubilæum med ISO-certificeringer

Som den første rengøringsvirksomhed i landet blev Forenede Service A/S ISO-certificeret for 25 år siden. En certificering som løbende gennem årene er blevet revideret i forhold til nye opgraderinger. Og målet lige nu er en ny ISO-opgradering og samtidig som noget nyt også en certificering af arbejdsmiljøet inden årets udgang.

Hvis man har sin gang i Forenede Service’s hovedkontor i Søborg, har man måske lagt mærke til, at der over virksomhedens kvalitets- og miljøafdeling for tiden er opsat en æresport. Og det er der en helt særlig grund til, forklarer virksomhedens kvalitets- og miljøchef Nils Bjørn Larsen:

”Det er en markering af, at vi i år kan fejre vores sølvbryllup som ISO 9001-certificerede. Og at vi tillader os at være glade og stolte over, at vi har kunne holde kvalitetsfanen højt gennem de sidste 25 år,” siger Nils Bjørn Larsen.

Ønske om nye certifikater i oktober
ISO 9001 er en samling af standarder for kvalitetsstyring, som så dagens lys i 1987, og som den første rengøringsvirksomhed i Danmark modtog Forenede Service A/S sit første certifikat og bevis på, at virksomheden lever op til kvalitetsstandarderne den 22. maj 1992. Og siden er Forenede Service’s certificering blevet revideret og fornyet i takt med nye lanceringen af nye ISO-opgraderinger og udviklingen internt i virksomheden såvel som i samfundet.
ISO-standarderne bliver efterlevet af en række forskellige typer virksomheder og organisationer, og til at kontrollere at Forenede Service overholder de aftalte standarder, kundeaftaler, love, bekendtgørelser og meget andet, har ”Dansk Standard” – nu ”Det Norske Veritas” - nidkært gennem årene varetaget den opgave.
Men Forenede Service hviler ikke laurbærrene, forklarer Nils Bjørn Larsen:

”Vi sigter engageret mod, at vi i oktober vil være i stand til at leve op til ISO-opgraderingen i 2015-udgaven. Og i samme måned håber vi også på, at vi kan indlemme den særlige ISO 18001 i vores samling,” siger kvalitets- og miljøchefen.

Medarbejdernes helbred, ve og vel er altafgørende

ISO 18001 er den internationale arbejdsmiljøstandard og Forenede Service vil med denne handling gerne markere og sætte fokus på, at virksomheden oprigtigt kærer sig om arbejdsmiljøet.

”Vores medarbejderes helbred, ve og vel er altafgørende for virksomhedens samlede trivsel. Derfor er det helt oplagt og naturligt, at vi nu søger at få certifikat på, at vi arbejder målrettet med at have et godt arbejdsmiljø og en høj grad af medarbejdertrivsel,” forklarer Nils Bjørn Larsen, som nævner at elementer som forebyggelse af arbejdsulykker, identifikation af de steder i processerne hvor der kan være mulighed for, at de ansatte udsættes for risiko i forbindelse med arbejdet har været særlige indsatsområder for kvalitets- og miljøafdelingen gennem det seneste år.

”Ligesom vi generelt har arbejdet på at styrke graden af trivsel og tilfredshed for medarbejderne,” siger han.

Billeder i høj opløsning kan downloades fra nederst på siden.