Netværket "FremtidsForum Skanderborg" diskuterede i "Fælleden", hvordan kommunen kan blive en endnu bedre erhvervskommune. Foto: Jannik Preisler

Hvordan bliver vi nummer 1?

Netværket ”FremtidsForum Skanderborg” diskuterede forleden, hvordan Skanderborg kommune bliver landets bedste erhvervskommune. Forenede Service’s vicedirektør Ejnar Olsen var på scenen for blandt andet at berette om virksomhedens lokalafdelings arbejde med at integrere flygtninge og indvandrere på arbejdsmarkedet.

Skanderborg Kommune er for nylig blevet kåret som den tredje bedste erhvervskommune på landsplan i Dansk Industris seneste erhvervsklima-undersøgelse.
”Og det er super positivt og et billede på, at vi gør mange rigtige ting i kommunen, og at vi klarer os godt på mange områder. Men det må ikke gøre os for selvtilfredse. Særligt på beskæftigelsesområdet vil vi gerne udfordre os selv til at præstere endnu bedre,” forklarede Skanderborgs borgmester Jørgen Gaarde (S) forleden fra scenen i det nyåbnede store og unikke byggeri kaldet ”Fælleden”, som blandt andet samler byens rådhus og politistation, og som også rummer en dobbelthal. Tilhørerne var cirka 100 medlemmer af netværket ”Fremtidsforum Skanderborg”, som samler beslutningstagere fra lokale virksomheder, fagbevægelse, uddannelsesinstitutioner, kommunen og lokalpolitikere.

Flygtninge i arbejde
Netværket mødes typisk to gange om året til fælles dialog og inspiration, hvor målet er at finde nye fælles løsninger på morgendagens udfordringer. Hvert arrangement har et aktuelt tema på dagsordenen, og i denne omgang var der tale om at fremme kommunens position som attraktiv erhvervskommune. I den forbindelse var Forenede Service’s vicedirektør Ejnar Olsen på scenen for at berette om virksomhedens oplevelse med tiltaget ”Tour de Virksomhedstræf”, som blev gennemført i november sidste år. Hér var 15 flygtninge i jagten på praktikpladser og jobs hoppet på en bus sammen med Skanderborgs borgmester for at besøge en række lokale virksomheder med det formål at medvirke til at give flygtningene en fornemmelse af hverdagen og opgaverne på en dansk virksomhed - og måske hvis det rigtige match opstod, at åbne døren for praktikforløb eller fastansættelser hos virksomhederne. Og dét lykkedes hos Forenede Service, kunne Ejnar Olsen fortælle forsamlingen:
”En af flygtningene som var med i bussen, har vi nu skaffet en ordinær fastansættelse til, og vi har ansat en anden i et praktikforløb, ligesom vi har to flygtninge ansatte i tilskudsjobs. Så ”Tour de Virksomhedstræf” var et tiltag, som mundede ud i et konkret og positivt udbytte for både vores virksomhed, kommunen og for nogle af flygtningene,” forklarede Ejnar Olsen, som også oplyser, at Forenede Service i samarbejde med ”Kompetencecenter Skanderborg” starter et uddannelsesforløb om rengøring op for yderligere fire flygtninge til marts.
Udover gennemgangen af konkrete erhvervscases fra Skanderborg-egnen og en engageret dialog om hvordan det gode samarbejde mellem kommunen og erhvervslivet skabes og udbygges, blev forsamlingen i ”FremtidsForum Skanderborg” også beriget af et oplæg fra tidligere DI-direktør Lars Goldschmidt, som gav tilhørerne et kvalificeret bud på, hvordan virksomheder og kommune i fælleskab kan styrke samarbejdet.

Fotos i høj opløsning kan downloades nederst på siden.