Pressemeddelelse -

Plads til forbedringer: Dansk økonomi kan hente mindst 50 mia. kr. frem mod 2015

Pressemeddelelse fra Boston Consulting Group om rapporten "Danmark online - hvordan Internettet forvandler den danske økonomi"

En ny rapport viser, at internettet bidrager med omkring 96 mia. kr. årligt til den danske økonomi, og at potentialet frem mod 2015 er på mindst 150 mia. kr. årligt. Dermed bidrager internettet mere til den danske økonomi end traditionelle industrier som transport og byggeri. Der er stort potentiale for vækst - men danske virksomheder skal passe på ikke at sakke bagud i forhold til resten af Norden. Rapporten, som offentliggøres i dag, hedder ”Danmark online - hvordan Internettet forvandler den danske økonomi” og er udarbejdet af Boston Consulting Group på foranledning af Google.

Danmark er blandt de førende nationer inden for it og udnyttelsen af teknologi i vores samfund. Men danske virksomheder sakker bagud i forhold til de nordiske lande. Det viser en ny rapport, ”Danmark online - hvordan Internettet forvandler den danske økonomi”, fra Boston Consulting Group, der på Googles foranledning har undersøgt, hvilken indflydelse internettet har på den danske samfundsøkonomi.

Overordnet set bidrager internettet til den danske samfundsøkonomi med ca. 96 mia. kr. hvert år, svarerende til 5,8 % af vores BNP. Det er mere, end hvad traditionelle sektorer som transport (5 % af BNP) og byggeri (4 % af BNP) bidrager med. Omkring 30.000 mennesker er beskæftiget i virksomheder, hvor internettet udgør grundstenen i virksomheden.

”Rapporten viser, at vi, på en række nøgleområder, er langt fremme med at udnytte internettets muligheder. Den finansielle sektor og det offentlige har været langt fremme med innovative løsninger, der har uddannet befolkningen. Men erhvervslivet sakker bagud i forhold til de øvrige nordiske lande. Danmark er pt. på en flot andenplads for den offentlige sektors anvendelse af internettet, kun overgået af Norge. Men virksomhedernes brug af internettet ligger på en ottendeplads, overgået af både de andre nordiske lande og af samhandelslande som Japan, Australien og Irland,” siger Ulrik Sanders, partner og adm. direktør, Boston Consulting Group i Danmark og fortsætter:

Stort vækstpotentiale i dansk internetøkonomi

”Danmark har et meget stort potentiale, både inden for online salg og andre afledte effekter, som vil føre til øget beskæftigelse. Det er vores vurdering, at den danske internetøkonomi kan nå 150 mia. kr. årligt i 2015, hvilket svarer til 7,3 % af vores BNP. For eksempel har kun 40 % af den danske detailhandel en online salgskanal i dag. Danske virksomheder skal i højere grad inddrage online salg, marketing og kundeservice i deres forretning og satse på et globalt marked, hvor der er et stort vækstpotentiale,” understreger Ulrik Sanders fra Boston Consulting Group.

Rapporten viser, at danskerne allerede har taget internettets muligheder til sig. Bl.a. ses det, at mere end to tredjedele af danskerne mellem 16-74 år har handlet online inden for de sidste 12 måneder, og at 85 % forventer at øge deres online forbrug i 2011.

I visse tyndtbefolkede områder oplever folk dog stadig lavere bredbåndshastigheder og dårligere mobildækning. Det er hæmmende for udviklingen. Øget bredbåndshastighed og øget udbredelse af mobilt bredbånd vil være med til at fremme væksten i internetøkonomien.

Positive følgeeffekter - og udfordringer

Forbrug udgør den største del af den økonomiske aktivitet, og Danmark er nettoimportør af forbrugsvarer købt over internettet. Men der er også en betydelig online eksport af varer og tjenester samt soft- og hardware, der i alt udgør 17 mia. kr.

Ud over det direkte online salg viser rapporten, at der er en række ekstra økonomiske fordele, som direkte eller indirekte giver samfundet et økonomisk afkast. Den stigende samhandel mellem både virksomheder og privatpersoner har en positiv effekt:

●      Erhvervslivets samhandel online, business-to-business, ligger pt. på et niveau omkring 500 mia. kr.

●      Forbruger-til-forbruger salget løber op i mere end 70 mia. kr. årligt.

●      Der er opstået nye forretningsmodeller, som giver grobund for nye virksomheder inden for specielt underholdning og rejser.

●      Den offentlige sektor er i stigende grad blevet digitaliseret. Knap ni ud af ti danske virksomheder benyttede i 2009 offentlige hjemmesider til at søge information, hvilket sparer både tid og penge for virksomhederne og det offentlige.

Rapporten viser, at e-handlen i Danmark primært er drevet af brancher som rejse, turisme og underholdning, hvor forbrugerne i stor stil anvender internettet til informationssøgning og køb. I 2009 stod rejse- og turismeområdet for 23 % af det samlede online-forbrug, medier og underholdning stod for 10 %, mens dagligvarer stod for mindre end 4 %.

Boston Consulting Group estimerer, at online salg af fødevarer vil vokse med næsten 100 % frem mod 2015, primært drevet af en øget online penetration. Men også elektronik forventes at drive væksten i onlineforbruget.

Danmark i førerposition - men erhvervslivet halter efter

Boston Consulting Group har udviklet et BCG e-Intensity indeks, der gør det muligt at sammenligne lande. Ifølge dette indeks er Danmark overordnet set nr. et som det mest ”internet-intense” land i verden med Sverige på en fjerdeplads og USA som nr. 11. Danmarks høje position bunder i de danske borgeres, virksomheders og den offentlige sektors anvendelse af internettet samt et højt online forbrug kun overgået af Storbritannien.

Danske virksomheder halter dog efter forbrugerne. De ligger nr. 11 i brugen af internettet i deres forretning. Øget brug af internettet, både med redskaber til administration, kommunikation, markedsføring m.v., vil være en væsentlig driver for en positiv udvikling.

Væksten frem mod 2015

Læs mere om vurdering af væksten i den danske internetøkonomi i rapporten, der kan downloades her: www.connecteddenmark.dk

For yderligere information og kommentarer, kontakt venligst:

Ulrik Sanders, partner og adm. direktør, Boston Consulting Group

Tlf.: +45 77 32 34 02, e-mail: sanders.ulrik@bcg.com

Kirsten Dinesen, Googles eksterne PR-bureau

Tlf.: +45 22 17 03 39, e-mail: kirsten.dinesen@front-page.dk

Om rapporten ”Danmark online - hvordan Internettet forvandler den danske økonomi”

Boston Consulting Group har på Googles foranledning gennemført en uafhængig undersøgelse med henblik på fakta-baseret at måle, hvordan internettet påvirker den danske økonomi. Undersøgelsen, som er den første af sin slags i Danmark, bestod af en rundspørge blandt 450 små og mellemstore virksomheder, dybdeinterviews med virksomheder samt fakta-indsamling og analyser.

Om Boston Consulting Group

The Boston Consulting Group (BCG) er en global managementkonsulentvirksomhed og verdens førende rådgivningsvirksomhed inden for forretningsstrategi. Vi arbejder med klienter i alle brancher på at løse deres vigtigste udfordringer og transformere deres forretning. Det vigtigste succeskriterium for BCG er, at vores klienter opnår en vedvarende konkurrencefordel og opbygger mere kompetente organisationer som følge af vores rådgivning. BCG blev grundlagt i 1963 og er en privat virksomhed med 71 afdelinger i 41 lande, herunder Danmark. Yderligere oplysninger kan findes på www.bcg.com.