​ Hent hjælp, hvis dit job flytter ud i landet

Overvejer du at sige nej til at flytte med, når din arbejdsplads flytter ud i landet, er det vigtigt, at du kontakter din fagforening og FTF-A. Er du endnu ikke medlem af en a-kasse, kan du stadig nå det.

3.900 job i staten bliver flyttet ud i landet de kommende år som følge af regeringens plan om udflytning af statslige arbejdspladser. Men hvordan er du som medarbejder stillet, hvis dit job fremover ligger i den anden ende af landet?

”Som en tommelfingerregel så vil eksempelvis tjenestemænd ikke kunne sige nej til at blive flyttet, da de har en særlig rådighedsforpligtelse over for staten. Alligevel ser vi forskellige afvigelser fra det generelle, så derfor er det vigtigt at få tjekket sine vilkår,” siger Lars Toft Simonsen, chefjurist i a-kassen FTF-A, og peger på, at for overenskomstansatte kan vilkårene være helt anderledes, så derfor skal hver enkelt aftale kigges igennem.

”Der er så mange regler, man skal være opmærksom på i denne situation, at det er afgørende, at man tager fat i både sin faglige organisation og sin a-kasse, som kan hjælpe med skabe overblik over konsekvenserne,” siger Lars Toft Simonsen.

Vent med underskriften
Skal du ifølge din kontrakt acceptere udflytning, men overvejer du at sige nej, så har det be-tydning i forhold til dine muligheder for at få dagpenge.

”Hvis man siger nej til at blive flyttet ud, så svarer det til, at man selv siger op, og det giver tre ugers karantæne, hvor man ikke kan få dagpenge,” siger Lars Toft Simonsen og forklarer også, at skulle man blive tilbudt en fratrædelsesaftale, så skal man kontakte FTF-A, før man skriver under på den, da formuleringerne i aftalen kan få betydning for dagpengene.

”Vi har lavet en hotline, hvor der sidder medarbejdere klar til at svare på de mange spørgsmål, der melder sig, og det er vigtigt, at man kontakter os, så vi kan sikre os, at ingen kommer i klemme.”

Du kan stadig nå a-kassen
Er du ikke medlem af en a-kasse allerede, så kan du nå det endnu. Der går formentlig mere end et år, før udflytningerne er endeligt på plads, og det kræver et års medlemskab af en a-kasse og 1.924 timers arbejde (et års fuldtidsarbejde) at få ret til dagpenge.

”Og det er jo vigtigt at understrege, at selvom man får tre ugers karantæne, fordi man siger op, så får man ret til dagpenge i op til to år, mens man leder efter nyt job inden for sit fag. Derfor giver det rigtig god mening at være medlem af en a-kasse,” siger Lars Toft Simonsen.

Gode jobmuligheder
Som medlem af FTF-A vil du altid kunne få personlig job- og karriererådgivning, hvis du skal ud og finde nyt job. Der er også mulighed for få sparring på cv og ansøgninger inden for 24 timer.

”Vi ved erfaringsmæssigt, at der formentlig er ret gode jobmuligheder for de medarbejdere, der siger nej til at flytte med, og vores jobrådgivere har fuld fokus på at hjælpe dem med at finde nyt job,” siger Lars Toft Simonsen.

FTF-A har som en særlig service oprettet en hotline, som har åbent alle hverdage kl. 8-15.30 på tlf. 89 38 39 47.

• Økonomi

• ftf-a
  • dagpenge
  • a-kasse