​Dimittenderne har betalt deres del af gildet

Dagpengekommissionens rapport er et godt oplæg til politikerne, der nu må til lommerne og finde de resterende 600 mio. kr., der mangler i finansieringen. Dimittenderne har allerede betalt deres del af regningen, og de skal ikke yde mere, skriver FTF-A i et åbent brev til beskæftigelsesministeren.

”Dagpengekommissionens anbefalinger til et nyt dagpengesystem indeholder en række gode tiltag, som FTF-A bakker op om. Følger politikerne kommissionens anbefalinger, vil vi få et langt bedre system, end det vi har i dag. De bør derfor kigge godt i rapporten, når et robust og holdbart system skal forhandles på plads,” siger Ghita Parry, formand for a-kassen FTF-A.

Men nu rejser der sig det store spørgsmål om, hvem der skal betale regningen for de forbedringer, rapporten lægger op til. En samlet kommission anbefaler at sænke dimittendsatsen fra 82 til 78 procent. Et flertal i kommissionen foreslår desuden, at der indføres otte karensdage årligt, mens LO og FTF siger tre. Med tre årlige karensdage skal der findes ca. 600 mio. kroner yderligere til finansiering.

”Der er røster fremme, som peger på, at en endnu større del af regningen kan sendes til dimittenderne. Det vil FTF-A med det samme hejse et advarselsflag mod, da dimittenderne med det nuværende forslag allerede står til at skulle betale halvdelen af regningen for et forbedret dagpengesystem,” siger Ghita Parry, som har skrevet et åbent brev til beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen.

”Det er ikke rimeligt at skære yderligere i denne gruppes ret til dagpenge, og det vil gøre det endnu vanskeligere at tiltrække de unge mennesker til den forsikring, som dagpengesystemet jo er. Det vil være en alvorlig trussel mod tankegangen om, at danskerne selv skal forsikre sig mod arbejdsløshed. Dimittenderne er forsikringssystemets fremtidige grundlag. Det er derfor helt afgørende, at dimittenderne fortsat kan se, at det er attraktivt at være med i en a-kasse,” siger Ghita Parry.

”Nok er nok, og nu må politikerne til lommen og sørge for den resterende finansiering, så de kan få vedtaget det nye dagpengesystem, som samfundet har fortjent, ” slutter Ghita Parry.

• Økonomi

• dimittend
  • ledig
  • ghita parry
  • ftf-a
  • folketinget
  • flexicurity
  • finansiering
  • dagpenge
  • christiansborg
  • a-kasse

FTF-A er en af landets største a-kasser med 138.000 medlemmer, der kommer fra en række forskellige brancher inden for FTF-området. FTF-A er a-kasse for blandt andet Kost & Ernæringsforbundet, Finansforbundet, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Politiforbundet og Centralforeningen for Stampersonel.

Troels Nipper Nielsen

Pressekontakt Kommunikationschef Pressekontakt, pressemeddelelser, debatindlæg, Twitter, nyhedsbreve 28 55 84 52