Glem ikke de atypisk ansatte i dagpengeforhandlinger

Den voksende gruppe af danskere, der arbejder på atypiske vilkår, må ikke blive sorteper i forhandlingerne om et nyt dagpengesystem. A-kassen FTF-A opfordrer politikerne til at huske de atypisk ansatte, når de skal lave aftaler for et nyt og robust dagpengesystem.

Atypisk ansatte udgør en stadigt stigende del af det danske arbejdsmarked. Derfor var det en del af kommissoriet for Dagpengekommissionen, at medlemmerne skulle komme med bud på, hvordan dagpengereglerne fremover kan favne de atypisk ansatte bedre.

”Det er skuffende, at Dagpengekommissionen ikke har taget hånd om det stigende problem med de atypisk ansatte. Mange af vores medlemmer kan ikke få dagpenge, hvis de bliver ledige på grund af forældede regler, der slet ikke modsvarer dagens arbejdsmarked,” siger Ghita Parry, formand for FTF-A.

Atypisk ansatte som f.eks. deltidsansatte, freelancere og projektansatte oplever ofte, at de kommer i klemme i systemet og ikke kan få dagpenge, fordi reglerne ikke er indrettet til den fleksible måde, de arbejder på. Men i Dagpengekommissionens endelige anbefalinger er der ikke blevet plads til de atypisk ansatte, som i stedet er blevet sendt ud i en særlig arbejdsgruppe.

”Stadigt flere arbejder stykker deres arbejdsliv sammen af forskellige typer af ansættelser. Det var en del af kommissoriet, at kommissionen skulle komme med anbefalinger, der kunne opdatere dagpengesystemet til også at håndtere disse grupper. Derfor er det rigtig ærgerligt, at Dagpengekommissionen ikke har taget fat på at løse dette problem,” siger Ghita Parry.

”I stedet for at komme med konstruktive løsninger for de atypisk ansatte, som Dagpengekommissionen har gjort på en række andre vigtige områder, så er problemet blevet ’skudt til hjørne’ i en arbejdsgruppe. Vi vil på det kraftigste opfordre til, at dette ’hjørnespark’ bliver taget hurtigt af beskæftigelsesministeren. Fra FTF-A’s side skal vi i hvert fald nok huske politikerne på det,” understreger Ghita Parry.

• Økonomi

• ledig
  • ghita parry
  • ftf-a
  • folketinget
  • dagpenge
  • christiansborg
  • atypisk ansat
  • a-kasse

FTF-A er en af landets største a-kasser med 138.000 medlemmer, der kommer fra en række forskellige brancher inden for FTF-området. FTF-A er a-kasse for blandt andet Kost & Ernæringsforbundet, Finansforbundet, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Politiforbundet og Centralforeningen for Stampersonel.

Troels Nipper Nielsen

Pressekontakt Kommunikationschef Pressekontakt, pressemeddelelser, debatindlæg, Twitter, nyhedsbreve 28 55 84 52