Vanvittigt med 880.000 samtaler årligt

Dermed er der tale om en fordobling i forhold til antallet af samtaler, der bliver holdt i dag. Samtidig vil en række af samtalerne involvere flere parter, da både jobcentre og a-kasser vil deltage på en del af dem.

”Vi risikerer at stå i en situation, hvor det mest af alt kommer til handle om at få afholdt samtalerne, så der kan sættes et kryds ved, at det er gjort, fordi det er så omfattende. Vi kan simpelthen ikke følge ministeren i, at det giver så stor værdi at holde flere samtaler. For os handler det om indholdet af samtalerne – ikke antallet af samtaler,” siger Ghita Parry, der er formand for FTF-A.

Som en af landets største a-kasser har FTF-A deltaget i Den gode Samtale, hvor fokus netop er på en målrettet og individuelt tilrettelagt indsats i forhold til den ledige. Det betyder, at nogle ledige har mange samtaler og bliver fulgt tæt af FTF-A. Andre har færre samtaler, men holder kontakt til FTF-A på de områder, hvor de har brug for input. Men alt bliver tilrettelagt efter den enkeltes situation. Det bør også være målet for en fremtidig beskæftigelsesindsats, mener FTF-A.

”Vores ledige er meget forskellige, og deres behov er forskellige. Derfor skal tilbuddene til dem også være forskellige. Nogle skal have en mere intensiv indsats og hjælp, mens andre hurtigt selv er videre. Lad os dog bruge kræfterne på dem, der har behovet,” siger Ghita Parry.

70 procent af de ledige i FTF-A kommer i arbejde indenfor de første seks måneder.

• Økonomi

FTF-A er en af landets største a-kasser med 138.000 medlemmer, der kommer fra en række forskellige brancher inden for FTF-området. FTF-A samarbejder tæt med 60 faglige organisationer herunder Kost & Ernæringsforbundet, Finansforbundet, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Politiforbundet og Centralforeningen for Stampersonel.

Troels Nipper Nielsen

Pressekontakt Kommunikationschef Pressekontakt, pressemeddelelser, debatindlæg, Twitter, nyhedsbreve 28 55 84 52