Fra ballademager til banebryder

UNGT INITIATIV. Den positive forandring skal komme indefra. Det mener man i hvert fald i organisationen GAM3, der uddanner unge fra udsatte boligområder til selv at gå forrest og inspirere andre lokale unge til at dyrke sport. Uddannelsen hedder GAM3 PlayMaker, og fem af de unge på dette års hold er fra Aalborg. Sammen med andre unge mødes de i weekenden den 16.-17. marts til et træningsseminar om gadeidræt og lederskab.

I den kommende weekend mødes 200 unge fra hele landet til en ’boot camp’ i København. Fra april skal de enten som trænere, frivillige eller såkaldte PlayMakers arrangere gadeidræt for børn og unge i 32 af landets udsatte boligområder. 60 af dem tilhører gruppen af PlayMakers, og for dem er boot campen en del af et uddannelsesforløb, der til efteråret vil indbringe dem et instruktørbevis og den nødvendige know-how for at blive lokale igangsættere af gadeidræt. De kommende PlayMakers er mellem 16 og 23 år, og en stor del af dem er selv bosat i et af de udsatte boligområder. De er dermed tæt på den virkelighed, de skal forsøge at inspirere til mere bevægelse.

Mange af de unge på GAM3 PlayMaker uddannelsen har tidligere været med som deltagere ved GAM3’s ugentlige aktiviteter i boligområderne i Aalborg Øst og Nørresundby. Det gælder f.eks. 19årige Rudi Raad Shamoun. Træningerne har givet ham et skub i den rigtige retning, og nu skal han selv være instruktør.

”Da jeg var yngre, var jeg en arrogant rod - en ballademager. Med GAM3 har jeg udviklet mig. Tidligere var det også kun min faste, tætte vennekreds, der duede, men nu er jeg blevet meget mere åben over for andre mennesker. Med PlayMaker uddannelsen har jeg fået mulighed for selv at stå forrest som instruktør, og jeg glæder mig til at være rollemodel over for de unge i boligområdet”, siger den unge PlayMaker aspirant, som til sommer skal undervise unge i Nørresundby i street basket.

For at blive optaget på uddannelsen har de unge sendt ansøgning og været til samtale. De heldige, som er blevet udvalgt, har herefter valgt sig ind på en gadeidrætslinje i enten street basket, street soccer, hiphop dans eller den populære gadeidrætsdisciplin parkour. På uddannelsen suppleres den sportslige del med workshops, hvor de unge lærer om lederskab, medborgerskab og fællesskab. Det er tanken, at man ved at give de unge sportslige såvel som ledelsesmæssige redskaber i højere grad vil få de positive potentialer i spil, som de unge rummer, på trods af boligområdernes ofte dårlige ry.

“De unge har selv valgt at sætte respekt, engagement og udvikling højt på dagsordenen. Det er fedt at opleve en gruppe unge, som ønsker at udvikle sig sportsligt og socialt, men som samtidig også er klar på at tage ansvar og motivere andre unge i udsatte boligområder til at blive en del af det positive fællesskab, som idrætten tilbyder. Jeg forventer, at der vil blive knyttet venskaber på tværs af boldbaner, boligområder og byer,” siger projektleder, Helena Hanna Holm.

Efter weekenden venter der PlayMakerne endnu en uddannelsesweekend senere på foråret efterfulgt af en praktik med gadeidræt i eget boligområde hen over sommeren. Her vil de nyuddannede PlayMakers få mulighed for at prøve den tillærte viden af i praksis under kyndig støtte fra en erfaren instruktør. Først efter endt praktik vil de kunne kalde sig certificerede PlayMakers og være klar til at igangsætte aktiviteter på egen hånd eller indgå i GAM3’s team af frivillige og instruktører, som året rundt koordinerer idrætsaktiviteter for boligområdets øvrige børn og unge.

Boot Campen afholdes lørdag d. 16. og søndag d. 17. marts i StreetMekka, på Enghavevej 82 D, 2450 København SV

Yderligere information, kontakt venligst:
Helena Hanna Holm, Projektleder i GAM3. Tlf. 2624 4609. E-mail: helena@GAM3.dk

Pressefotos:
Kan hentes her.

For mere info
For mere info se evt. GAM3's seneste status- eller årsrapport på: GAM3.dk/publications

• your gam3
  • uddannelse
  • trænere
  • instruktører
  • PlayMakers

GAM3 er en dansk baseret non-profit organisation, som gennem de sidste 10 år har arrangeret gadeidrætsaktiviteter med særligt fokus på forebyggelse af konflikt og marginalisering. I 2013 laver GAM3 bl.a. aktiviteter i 32 udsatte boligområder landet over. På gadeplan har GAM3 over 70 gadeidrætsinstruktører og 150 frivillige, der gør de mange aktiviteter på asfalten mulige at gennemføre.