Gadeidræt med x-faktor

Den 22. april starter en ny sæson med gadeidræt i udsatte boligområder over hele landet. I det kommende sommerhalvår kan unge mellem 10 og 18 år gå til ugentlige træninger i street dance, street basket, street soccer og parkour. Og det er unge med x-faktor, som løfter indsatsen - tipsmidlerne er nemlig forbeholdt den traditionelle idræt.

Over halvanden million danskere så med, da Anthony Jasmin i sidste måned vandt talentshowet X Factor. Duoen som består af Anthony Lopez og Jasmin Dahl er et godt eksempel på, at man med hårdt arbejde og en kærlighed til gadekulturen kan komme langt. X-faktor betyder den lille ting, der gør den store forskel og det er derfor helt naturligt, at Anthony ved siden af musikkarrieren er rollemodel for andre unge på gadeplan i nonprofit organisationen GAME.

Som en del af ’Playmaker’ frivilligkorpset, har Anthony sammen med andre unge været med til at skabe et åbent og fleksibelt idrætstilbud, hvor alle unge uanset sportslig kunnen kan deltage. Aktiviteterne foregår på asfalten i 32 udsatte boligområder over hele landet.

- Det har været en virkelig lærerig oplevelse og det har været sjovt at møde en masse nye mennesker. Teamet af frivillige og trænere har været fantastisk og vi har haft det sjovt til alle træningerne. Men det bedste har været at skabe motivation blandt børnene og hjælpe dem til at tro på sig selv, siger Anthony Lopez, Playmaker i GAME.

At have frivillige kræfter og stærke rollemodeller er særligt vigtigt, når man har en ambitiøs målsætning om at få flere i gang med street soccer, street dance, parkour og street basket. I dag støttes gadeidrætten nemlig ikke via tipsmidlerne ligesom den traditionelle idræt i foreningerne. Det bliver der forhåbentligt lavet om på, når politikerne på Christiansborg senere på året skal revidere spilleloven.

- Uden de mange Playmakers som Anthony, ville det ikke kunne lade sig gøre. Med deres indsats kan vi i dag nå ud til dobbelt så mange boligområder, som vi kunne for bare to år siden. De mange børn, som deltager i træningerne, oplever at de bliver anerkendt for deres indsats på boldbanen og bliver en del af gadeidrættens positive fællesskab. Det kan være med til at opbygge selvværd og modvirke, at nogle ryger ud i en kriminel løbebane. Vi håber meget, at politikerne også vil få øjnene op for det store potentiale, som gadeidrætten rummer, fortæller Mikkel Selmar, projektleder i GAME.

Og indsatsen gør en forskel. En undersøgelse fra Syddansk Universitet viser, at fire ud af 10 af de børn og unge, som ikke var idrætsaktive før de kom med i gadeidrætsaktiviteterne, også bliver idrætsaktive i anden sammenhæng.

Yderligere information, kontakt venligst:
Simon Prahm, direktør i GAME. Tlf. 2728 8160. E-mail: sp@gamedenmark.org.

• PlayMakers
  • game

GAME er en dansk baseret non-profit organisation, som i mere end 10 år har arrangeret gadeidrætsaktiviteter med særligt fokus på forebyggelse af konflikt og marginalisering. GAME arrangerer aktiviteter i 32 udsatte boligområder over hele Danmark. På gadeplan har organisationen over 70 gadeidrætsinstruktører og 150 frivillige, der gør de mange aktiviteter på asfalten mulige at gennemføre. I 2010 slog GAME i samarbejde med Københavns Kommune portene op for GAME København et hus for gadeidrætten, hvor de unge i københavnsområdet kan dyrke deres passion for den uformelle idræt året rundt.

Simon Prahm

CEO Strategisk ledelse +961 71545976