StreetMekka bringer for en aften New Yorks gader til København

Filmscreening, Street Basket turnering og barbecue, StreetMekka, Enghavevej 82 D, 2450 Kbh SV, søndag 15. Juli kl. 15-21

I New York er der over 700 Street Basket baner, hvor mere end 500.000 newyorkere hver dag udfordrer hinanden i et spil om skills, ære og respekt. Tilsammen giver det mere end 8.000.000 personlige fortællinger om en sport og en livsstil, der har haft en enorm social og kulturel indflydelse på New York gennem mere end 30 år.

Det har DJ’en og Street Basket legenden Bobbito Garcias lavet en dokumentarfilm om sammen med den franske fotograf Kevin Couliau. På cykel besøgte de mere end 180 legendariske baner fra Harlem til Manhattan for at dokumentere historien om New Yorks største og mest betydningsfulde fritidsaktivitet.

Doin’ it in the park fortælles gennem legendariske stemmer fra Street Basket kulturen som Corey “Homicide” Williams og ”Pee Wee” Kirkland, der huserede på den legendariske Street Basket bane Rucker Park i Harlem i 70’erne. Homicide og Pee Wee er måske ikke de mest kendte navne på disse breddegrader – men på asfalten i New York er de mytiske forbilleder, der om nogen har defineret den amerikanske ungdomskultur siden 70’erne.

Filmen vises eksklusivt i StreetMekka på Enghavevej i København på søndag 15. Juli kl. 19.00. Fra kl. 15.00 vil StreetMekka i bedste amerikanske stil tænde op i grillen og holde Street Basket turnering til beats fra Dj’ens pladespillere. Arrangementet er gratis, og alle er velkomne til en aften, hvor StreetMekka for en aften bringer New Yorks gader til København.

Program:

15.00-19.00                      Street Basket turnering (sign up på www.streetmekka/doinit)

18.00-19.00                      Barbecue

19.00-21.00                      Doin’ it in the park, filmscreening

Mikkel Knowles Gjelstrup, Leder af StreetMekka,

Tlf. 3323 6665. Mobil: 4057 5557. Email: mikkel@StreetMekka.dk

Hent pressefotos i høj kvalitet på: http://streetmekka.dk/presse

HVAD ER STREETMEKKA?

StreetMekka er en indendørs asfalteret gadeidrætsfacilitet med 2.240 m2 unikke faciliteter til Street Basket, Street Dance, Break Dance, Parkour og DJ- og Street Art skole, hvor børn, unge og andre med hang til gadekultur kan dyrke deres passion i rå og autentiske omgivelser.

StreetMekka åbnede 16. oktober 2010 og har allerede oprettet over 5.000 medlemmer, afholdt over 2.475 gadeidrætstræninger samt registreret 8.065 udlån af basket- og fodbolde.

Københavns Kommunes og Lokale- og Anlægsfonden har hver givet hhv. 19 og 3 mio. kr. til etablering af StreetMekka. Nonprofit organisationen GAM3 har indgået en aftale med Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning omkring driften af StreetMekka, som årligt beløber sig til 3,2 mio. kr.

• doin' it in the park
  • streetbasket

• Hovedstaden

HVAD ER GAM3?

GAM3 (udtales som det engelske game) er en non-profit organisation, der siden 2002 har brugt sport og streetkultur med henblik på at forbygge konflikt og marginalisering. På faste ugentlige træningsdage afvikler GAM3 i 2012 Basket-, Danse-, Fodbold- og Street Fit-træning i 17 udsatte boligområder i Danmark – de såkaldte GAM3 Zones. Derudover står GAM3 bag idé og drift af StreetMekka på Enghavevej i København.