Gå til indhold
I en ny undersøgelse fra YouGov svarer 51 procent, at de bliver længere tid på toilettet for at have lidt tid for sig selv.

Derfor er det sundt at bruge ekstra tid på toilettet

Et par hurtige onlinenyheder, en halv kryds og tværs eller et øjeblik med lukkede øjne. I en ny undersøgelse svarer 51 procent, at de hver dag eller sommetider bruger længere tid på toilettet end nødvendigt for at have tid for sig selv. Undersøgelsen omfatter 1006 danskere og er lavet af YouGov for toiletproducenten Geberit.

”For mange er badeværelset det eneste sted, hvor man kan låse døren med god samvittighed, og ingen kan forvente at komme i kontakt med dig,” siger meditations- og mindfulnessinstruktør Mayianne Dinesen, som underviser private og virksomheder i at koble af.

”Arbejdslivet er blevet mere flydende og trækker i os på alle mulige tidspunkter. Og privat er vi på de sociale medier nonstop. Derfor kan det være svært at geare ned og mærke roen,” uddyber hun.

Hver femte føler sig stresset

Da Danmarks Statistik i 2013 undersøgte danskernes sundhed i ”Den Nationale Sundhedsprofil”, viste resultatet, at 21,3 procent af danskerne lever med et højt stressniveau. Det blev blandt andet målt på, at de i høj grad oplevede livet som uforudsigeligt, ukontrollerbart og følte sig nervøse og stressede.

”For mange er badeværelset det eneste sted, hvor man kan låse døren med god samvittighed, og ingen kan forvente at komme i kontakt med dig,” siger meditations- og mindfullnessinstruktør Mayianne Dinesen.

”Hvis du føler dig stresset, så ER du stresset, og så skal du gøre noget ved det med det samme – ikke når du får tid. Forskning viser nemlig, at længerevarende kronisk stress er en medvirkende årsag til mange alvorlige livsstilssygdomme,” siger Mayianne Dinesen.

Pauser gør dig bedre på jobbet

Tiden, der bruges på selve toilettet, er for de flestes vedkommende forholdsvis kortvarig. 49 pct. svarer, at de normalt bruger under 10 min. på toilettet om dagen, mens 40 pct. sidder i alt op til en halv time hver dag.

”Selv et par minutter kan gøre en kæmpe forskel. Både for din mentale sundhed, og fordi flere undersøgelser viser, at vi præsterer bedre efter at have mediteret eller fundet roen. Det får nemlig hjernen til at aktivere evnen til at holde fokus og koncentrere sig. Desuden udløser hjernen glædes- og lykkehormoner – og glade mennesker præsterer også bedre,” lyder det fra Mayianne Dinesen, som anbefaler denne simple øvelse, hvis batterierne skal genoplades i løbet af kort tid:

Sæt dig ned og træk vejret hurtigt og dybt ud og ind gennem næsen 10 gange, så lungerne fyldes med luft. Vend derefter hovedet nedad, og pust ud. Øvelsen gentages to-tre gange, og til sidst sætter man sig og trækker vejret roligt og dybt et par gange.

Toilettet fjerner lugten

”Det er en effektiv måde at viske tavlen ren og genstarte energien og koncentrationen. Når man trækker vejret dybt gennem næsen, bliver der sendt beroligende gasarter ud til nerverne, som virker afstressende her og nu,” siger Mayianne Dinesen.

Det kan måske lyde afskrækkende at trække vejret dybt gennem næsen, mens man opholder sig på toilettet, men også det er der råd for.

Der findes nemlig moderne toiletter, som fjerner lugten direkte fra kummen, og sådan en løsning svarer 54 procent af de adspurgte i Geberits undersøgelse, at de er interesseret i. Og det er forståeligt nok, når vi nu er så tilbøjelige til at blive lidt længere og nyde freden på ”det lille hus”.

Se mere på www.geberit-aquaclean.dk

Den globalt opererende Geberit Group, er europæisk leder inden for sanitetsprodukter. Geberit opererer som en integreret koncern med en stærk lokal tilstedeværelse i de fleste europæiske lande, hvilket giver enestående merværdi hvad angår sanitets teknologi og badeværelses keramik. Produktionen omfatter mere end 30 produktionsanlæg, hvoraf seks er beliggende i udlandet. Koncernen har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med mere end 12.000 ansatte i over 50 lande, genererede Geberit et nettoomsætning på 2,9 mia. CHF i 2017. Geberit-aktierne er noteret på SIX Swiss Exchange; Siden 2012 har Geberit-aktien været med i S MI (Swiss Market Index)

Anja Hellberg

Pressekontakt Partner & kommunikationsrådgiver +45 2858 8076
Karin Busk Thygesen

Pressekontakt Marketingkoordinator +45 24 94 45 81

Innovative sanitetsløsninger til moderne badeværelser

Geberit-gruppen, der har aktiviteter verden over, er førende på markedet i Europa inden for sanitetsprodukter. Som en integreret koncern har Geberit en meget stærk lokal tilstedeværelse i de fleste europæiske lande og er derfor i stand til at levere unik merværdi inden for både sanitetsteknologi og badeværelseskeramik.
Produktionskapaciteten omfatter 26 produktionsanlæg, hvoraf de 4 har oversøiske placeringer. Koncernens hovedkvarter ligger i Rapperswil-Jona i Schweiz. Med omkring 12.000 medarbejdere i over 50 lande genererede Geberit en nettoomsætning på 3,5 mia. CHF i 2021. Geberits aktier er børsnoteret på SIX Swiss Exchange. Geberits aktier har været børsnoteret på SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Lægårdsvej 26
8520 Lystrup