Skolestart med Human Centric Lighting! (lys for mennesker)

Skolen har installeret armaturer med justerbar farvetemperatur, såkaldte "tuneable white” armaturer med LED lyskilder, der kan justeres fra koldt til varmt hvidt lys. Alle klasseværelserne har denne løsning, der gør det til den mest omfattende Human Centric Lighting LED installation hidtil.

Lys påvirker døgnrytmen

Når eleverne møder om morgenen, bliver de mødt af et koldt hvidt energisk lys i den første time. Det kolde hvide lys regulerer produktionen af stress- og søvnhormoner i barnets (og lærerens) organer. Det kolde lys skyder den interne døgnrytme frem som gør, at man bliver mere aktiv i løbet af dagen og træt om aftenen. Dette har en positiv effekt på børns søvnmønster.

Senere på dagen kan læreren selv aktivere et koldt hvidt fokuslys, når der skal arbejdes koncentreret, såsom matematik- og skriveopgaver. Et bad i koldt og intenst lys øger kortsigtet koncentration og opmærksomhed. Tilsvarende, når eleverne samles foran læreren for at høre eventyr eller lignende, skaber et varmt hvidt lys en hyggelig og afslappende atmosfære. Dette styrer læreren selv. Løsningen har også standard belysning, der er neutralt hvidt og godt arbejdslys.

Moderne armaturer

Armaturerne der er anvendt er modulære LED armaturer fra Glamox Luxo Lighting. Armaturerne skifter farve i henhold til forudindstillede eller manuelle indstillinger. Farvegengivelsen er meget høj (Ra>90), meget højere end mindstekravet for skolebelysning. Det gør farvelægning, læsning og skrivning nemmere og mere behagelig. Farvejusteringen styres af læreren ved hjælp af et vægmonteret brugerpanel.

Forskning fra Norsk kompetencecenter for søvnforstyrrelser

Belysningscyklusen på skolen er baseret på forskning fra Norsk kompetencecenter for søvnforstyrrelser (SOVno) ved Haukeland universitetssygehus i Bergen. SOVno driver formidling, forskning, faglig udvikling og uddannelse, og sikrer national kompetence-opbygning og deling indenfor søvn. Belysningscyklusen er udarbejdet på baggrund af observationer og anbefalinger fra SOVno kombineret med input fra skolen.

Imødekommer børnenes behov

Det var Enerhaugen Arkitektkontor, der i maj 2013 vandt konkurrencen om en ny folkeskole i Kongsberg. Den eksisterende skole fra 1964 er revet ned. Den nye bygning er placeret nord på den gamle grund, mod ankomstvejen, der med arme omfavner den nye skolegård mod syd. Bygningen former sig ned mod børnenes legeområder og knytter sig til det eksisterende terræn, der videreføres ud i landskabet. Bygningen har på denne måde fået en høj grad af intimitet og imødekommer børnene. Gennemsigtighed, stedets karakter og et ønske om at skabe gode lyse rum til leg og læring på børns præmisser har været grundlaget for det arkitektoniske arbejde. Skolen opfylder kravene til "passivt hus".

• søvn
  • døgnrytme
  • skole

Glamox Luxo Lighting

Glamox Luxo Lighting er et salgsselskab i den norske Glamox-gruppe. Glamox er en industrikoncern der udvikler, producerer og distribuerer professionelle belysningsløsninger for det globale marked. Glamox Luxo Lighting er en ledende leverandør af belysning til det professionelle marked i Danmark, og tilbyder komplette løsninger for skoler, helse-/plejesektoren, kommercielle og industrielle bygninger og detailhandel.

Glamox-koncernen er en global organisation, med 1200 ansatte med salg og produktion i mange europæiske lande, samt i Asien og Nord-Amerika. Den årlige omsætning er på MNOK 2000 (2013). Koncernen ejer en række varemærker indenfor kvalitetsbelysning, inklusiv Glamox, Aqua Signal, Luxo, Høvik Lys og Norselight. Glamox møder kundernes behov og forventninger ved at levere kvalitetsprodukter og -løsninger, service og support.

www.glamoxluxo.dk

Kim Lorenzen