Goodyear offentliggør, at de vender tilbage til Le Mans 24-timers og FIA World Endurance Championship

Goodyear har meddelt, at de vender tilbage til europæisk og internationalt sportscar-løb med en nyudviklet dækserie til FIA World Endurance Championship (WEC), inklusiv Le Mans 24-timersløbet.

FIA World Endurance Championship består af langdistanceløb på fire kontinenter med Le Mans som sæsonafslutning, et løb som biler på Goodyear-dæk har vundet ved 14 lejligheder.

Goodyear har valgt sportscar-løb som det første trin i deres comeback til World Championship-løb, da det giver en stærk platform til at demonstrere dækteknologier i en bred vifte af forskellige prototype- og GT-biler, forklarer Motorsport Director, Ben Crawley ”Løbenes varighed, (der varierer fra 4 til 24 timer), betyder at dækvalg og strategi er vigtigt, da det giver teknologi-teamet i vores europæiske innovationscentre en motiverende udfordring, før man kigger på andre løbsmuligheder for brandet.”

På innovationscentrene i Hanau (Tyskland) og Colmar-Berg (Luxembourg) har Goodyear arbejdet med udviklingen af et nyt dæksortiment til Le Mans-prototyper i over et år. Dækkene udvikles og produceres sideløbende med Goodyears nyeste serie af Eagle F1 SuperSport-dæk til performance- og trackday-biler for at sikre at den teknologi og viden, der formidles mellem vejen og løbsformerne, optimeres til begge. Dækkene får deres debut i starten af 2019/2020 WEC-sæsonen på Silverstone i august.

Dette comeback markerer det berømte brands tilbagevenden til global motorsport på et af løbenes mest ikoniske lokaliteter. Med over 250.000 tilskuere, er Le Mans en af de største enkeltstående sportsbegivenheder i verden. ”Motorsporten er til stadighed en af de mest populære sportsgrene i verden”, fortsætter Crawley. ”Den er en ideel platform for os til at møde forbrugerne, når det drejer sig om de traditioner og den passion, innovation og teknologi, der udgør Goodyears historie inden for racerløb.”

“Vi vil i første omgang fokusere på sportscar-løb, før vi overfører det vi har lært til andre løbskategorier, som for eksempel kunne være endurance eller andre løbsserier.” tilføjer Crawley.

Goodyear har en stolt forhistorie inden for motorsporten. Udover de 14 sejre i Le Mans 24-timers, blev der anvendt Goodyear-dæk til at vinde 368 Formel 1 Grand Prix – en rekord, der stadig ikke er slået. Goodyear har desuden ganske stor erfaring med sportscar-løb efter flere tiår med succes i amerikanske IMSA-løb.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 64.000 personer og har 47 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate