Goodyears største dæk er på størrelse med en afrikansk elefant!

Goodyears største dæk er på størrelse med en afrikansk elefant!

Stockholm, 12. mars 2014 – Et spørgsmål, som ofte stilles til Goodyear, er ‘hvilket dæk er det største, I fremstiller?’  Svaret er: RM-4A+ Off The Road-dækket i dimensionen 59/80R63, der er så højt som en stor elefant og nogenlunde tilsvarende i vægt[1].  Dette massive OTR-dæk er udviklet til at bære hundredvis af tons sten og andre materialer, og det indgår i RM (Rock Mining)-dæksortimentet, som virksomheden producerer.

Dette gigantiske 63 tommers (fælgdiameter) dæk sælges overalt på jorden med henblik på montering på verdens største mine- og gravemaskiner, der typisk benyttes i kul-, guld- og kobberminer.

Med en overordnet diameter på 4,023 meter er dette dæk højere end den tilladte højde for de fleste semi-trailere i Europa (4 meter) og 1 meter højere end en basketballkurv.  Dækkets 5.400 kilo er pakket med avanceret teknologi, og det er i stand til at bære en vægt på 100.000 kg ved hastigheder op til 50 km/t.

De teknologier, som dækket er forsynet med, har at gøre med dets materialer, konstruktion og design.  Dette 63 tommers dæk har en stålkarkasse- og bæltekonstruktion, og det er præcisionsfremstillet ved hjælp af state-of-the-art- og fuldt integreret dækproduktionsudstyr.  Der er anvendt computersimuleringsværktøjer i forbindelse med dækkets design, og Goodyear arbejder tæt sammen med orginale udstyrsproducenter med henblik på at sikre overholdelse af dækstørrelserne på deres køretøjer.

Goodyears 63"-dæk er designet med henblik på optimal performance.  Blandt dækkets funktioner kan nævnes Goodyears CycleMax-gummislidbanemateriale, der giver mindre varmeudvikling; centerlinjeriller med låseeffekt, der forbedrer stabiliteten og medfører yderligere varmeudledning.  Høj-vinkel-/ikke-retningsbestemte riller giver bedre vejgreb, og en sidevægsfordybning hjælper til at reducere varmeudviklingen.

63"-dækket er tilgængeligt i to dimensioner: 53/80R63 og 59/80R63; med tre slidbanematerialevariationer og to mønsterdybder (E3 og E4), giver det samlet set 12 tilgængelige varianter.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 69.000 personer og har 52 produktionssteder i 22 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien.

Hvis du vil vide mere om Goodyear og virksomhedens produkter, kan du besøge www.goodyear.com.

[1] Jf. Wikipedia er afrikanske elefanter 3-4 m høje og vejer 4.000-7.000 kg, mens asiatiske elefanter er 2-3,5 m høje og vejer 3.000-5.000 kg.