Designverdenens enfant-terrible skaber high-tech hvidevarer for Gorenje

Elegance, rene linjer og brugervenlig teknologi gør Gorenje Ora-Ïto Collection til en tidsløs og på samme tid supermoderne serie af produkter til køkkenet. Kollektionen er designet af den franske designer Ora-Ïto, der slog igennem globalt med sine modige og til tider provokerende design-ideer.

Ora-Ïtos markante designsignatur er »simplexity«. Designet er renset for unødige detaljer og bag det elegante og enkle design gemmer sig en avanceret teknologi. Dette karakteristiske formsprog har han ført over i en hvidevare-kollektion for Gorenje, der giver klassiske løsninger til det moderne køkken i materialer som metal og glas. Priserne er overkommelige, og serien forhandles over det meste af verden.

Idéen bag det markante design er på næsten kunstnerisk vis at kombinere det organiske formsprog med det futuristiske. Fronternes overflade er natsorte eller kridhvide, så de reflekterer lyset i køkkenet. Grebene er fremstillet i børstet aluminium, men fås også i rustfrit stål og sort.

Gorenje Ora-Ïto Collection byder ikke kun på design i verdensklasse. Teknologien bag er optimeret, så det at lave mad bliver nemmere. Ovnen har touch-funktion, nedkølingssystem, teleskopskinner – og er baseret på Gorenje HomeMADE-ovne, hvor man har anvendt en teknologi, som er baseret på traditionelle træfyrede ovne, som fordeler varmen jævnt i ovnen.

Designet af Gorenje HomeMADE-ovne giver eksempelvis en præcis placering af varmeelementerne og en perfekt bagning, mens de bløde, runde kanter på bagpanelet og det hvælvede ovnrum optimerer cirkulationen og fordelingen af den varme luft inde i ovnen.

Det gennemtænkte design kombineret med moderne teknologi finder man også i  seriens øvrige hvidevarer, hvor alt findes i sort eller hvidt. Ora-Ïtos stilsikre formsprog er kendetegnende for hele serien, der dækker alle hårde hvidevarer – lige fra  mikroovn til opvaskemaskine. Kogesektionerne fås ligeledes i hvid eller sort og med induktion eller gas.

Om designeren:

Ora-Ïto slog igennem globalt med sine modige og til tider provokerende design-ideer. I begyndelsen af sin karriere præsenterede han sine produktdesigns, som om de var lavet for nogle af de store superbrands. Andre ville måske have fået en retssag på nakken, men Ora-Ïto blev hyret ind af de pågældende firmaer, der var imponeret over hans tilgang til design. I dag designer han produkter for nogle af verdens største brands; Heineken, Adidas, L’Oréal, Toyota og Davidoff, ligesom han har modtaget flere priser for sit arbejde.

Læs mere om Gorenje Ora-Ïto Collection  på www.gorenje-oraito.com og www.gorenje.dk

• Design

• køkken
  • innovativt køkken
  • hårde hvidevarer
  • hvidevarer
  • designer køkken
  • ora-ïto
  • design

Siden lanceringen af det danske datterselskab i 1976 med hovedkvarter i København er Gorenje Group Nordic vokset til en multinational virksomhed med ansvar for hele Norden og Baltikum. Med et sortiment, der omfatter fem hvidevaremærker, nemlig Gorenje, Gorenje+, Asko, Atag og Upo, der afsættes i otte lande via et bredt og dygtigt distributionsnet, ønsker Gorenje Group Nordic at levere et bredt sortiment af innovative, designbaserede produkter og serviceydelser, som skaber enkelthed for kunderne, og dække forskellige segmenter og prisklasser.