Foto: Robin Skjoldborg

Bonnier Books åbner forlag i Danmark

Bonnier Books åbner i begyndelsen af næste år forlaget GUTKIND med Jacob Søndergaard som forlagsdirektør og Jim Zetterlund som VD. Forlaget er navngivet efter Bonnier-familiens stamfader, den jødiske indvandrer Gutkind Hirschel fra Dresden, som åbnede sin første virksomhed i København i 1804.

Danmark bliver det syvende marked i Europa, hvor Bonnier Books driver forlagsvirksomhed. Vi ser Norden som vores hjemmemarked, og det er utroligt glædeligt, at vi nu kan åbne et ambitiøst forlagshus i Danmark og gennem forlagsnavnet blinke til vores historie,” siger Håkan Rudels, VD Bonnier Books.

Bonnier har bedt mig om at skabe et nyt dansk forlag, der skal satse på udgivelse af kvalitetslitteratur i bred forstand,” udtaler Jacob Søndergaard. ”Det er en opgave, jeg tager imod med taknemmelighed og kampgejst, og jeg glæder mig til at samle et hold og kaste mig over udfordringen i begyndelsen af 2020. Situationen på det danske bogmarked kalder på nye initiativer, og Bonnier har både ressourcer, vilje og knowhow til at skabe et moderne og langsigtet alternativ til de eksisterende danske forlag.

Til en begyndelse ser vi for os et hold på fem-seks medarbejdere med omkring 20-25 udgivelser om året, og det er hensigten at vokse betydeligt i de kommende år. Vi er enige om at gøre det enkelt: Jacob tager sig af det vigtigste, hvilket 365 dage om året er forfatterne, udgivelserne og holdet, jeg fokuserer på alt andet,” siger Jim Zetterlund.

GUTKIND Forlag vil udgive dansk og oversat litteratur inden for alle områder, fra det nye og sjældne til det etablerede og markedsrettede. Kvalitet vil være fællesnævneren. GUTKIND Forlag vil møde den litterære offentligheds udfordringer med ansvarligt forlæggeri, erfaring og nytænkning.

Jacob Søndergaard har i 20 år været en central skikkelse i den danske forlagsbranche, først som redaktør på Lindhardt & Ringhof, fra 2006-2008 som forlagschef hos People’s Press og siden 2008 som redaktionschef og senest forlagschef hos Rosinante & Co.

Jim Zetterlund er COO/CFO hos Bonnier Books.

For mere information, kontakt venligst:
HAVE KOMMUNIKATION
Anja Linnet, Senior Press Advisor
Mail: anja@have.dk / tlf. 22655348

Om Bonnier Books
Bonnier Books gathers Bonnier’s overall book publishing and retail activities, ranging from traditional and digital-first publishing to quality bookstore chains, paperback retailers and digital subscription services. Companies in the group consists of Bonnier Books, of Akateeminen Kirjakauppa, Bonnierförlagen, Werner Söderström OY, Bonnier Books Polska, Bonnier Media Deutschland, Bonnier Books UK, BookBeat, Cappelen Damm (50%), Pocket Shop and Semic. Over 2.000 people work within Bonnier Books and we sell around 120 million books per year.

Anja Linnet

Pressekontakt COO // Chefrådgiver 22655348