Julehjælp 2019: Erhvervsfolk samler knap 12 mio. kr. ind til udsatte familier på blot én time.

Der blev sat rekord i dag, da Dansk Folkehjælp og Ekstra Bladet sammen med en række kampklare erhvervspaneler samlede ind til årets Julehjælp. 11.919.194 kroner på blot én time. Dagens indsats har stor betydning for, hvor mange der kan tilbydes økonomisk hjælp til at klare julen.
14.676 familier har i år søgt om Julehjælp hos Dansk Folkehjælp.

Da klokken i dag slog 13.00 sad en lang række danske erhvervspersonligheder klar ved telefonerne, for at samle penge ind til årets julehjælp for Dansk Folkehjælp. På en enkelt time blev der samlet fik 11.919.194 kr. ind. Pengene går til enlige forsørgere på overførselsindkomst med hjemmeboende børn under 18 år. Familier, som ikke har råd til at holde jul for deres børn.

Indsamlingsiver i hele Danmark
I alt 105 erhvervsfolk fra virksomheder over hele landet havde tilmeldt sig som indsamlere for Dansk Folkehjælp. Ligesom sidste år mødte deltagerne op i de lokale erhvervspaneler med stakkevis af visitkort fra samarbejdspartnere, leverandører og konkurrenter. Det handler om at kunne rykke hurtigt i løbet af den time, indsamlingen står på. Der var indsamlinger i Aalborg, Frederikshavn, Hjørring, Kolding, på Lolland Falster og i Vesthimmerland, og sammen slog erhvervspanelerne ny flot indsamlingsrekord med 11.919.194 kr. indsamlet på blot en time.

Det er familierne, der er vinderne
Blandt de deltagende virksomheder var motivationen stor for at hjælpe mindre bemidlede familier gennem julen. Særligt dét at kunne give børnene en god jul fyldte hos dagens indsamlere. Det kan nemlig være svært at være den eneste i skolen, som ikke får gaver eller steg og sovs juleaften.

Indsamlingen var også var en konkurrence mellem holdene i Vest Danmark og Øst Danmark, som i år blev vundet af Øst Danmark.

Holdkaptajn fra Østholdet, administrerende direktør i Elgiganten, Peder Stedal, udtaler:
Det er jo altid godt at kunne hive en sejr hjem. Men det vigtigste er jo i virkeligheden at vinderne her er familierne. Og med det beløb vi hiver ind i dag, som er næsten 12 mio., så betyder det, at vi kan hjælpe næsten 8.000 familier. Og det er det der tæller.
For os, der sider her i dag, betyder det rigtig meget at vi kan hjælpe børnefamilier i Danmark. Og for os i Elgiganten er det også en sag, der betyder meget. Det er noget, vi bruger rigtig meget tid på her i december. At vi gør en forskel sammen med vores kunder, som har doneret rigtig mange penge. Så stor tak til dem.

Et landsdækkende arbejde med stor effekt
Dansk Folkehjælp har i årevis hjulpet mindre bemidlede børnefamilier med at få julen til at hænge sammen. Ansøgningen til årets julehjælp lukkede 30. november, og selvom ansøgertallet på 14.767 glædeligt er en smule mindre end sidste år, er der stadig hårdt brug for dagens indsats, hvis alle familier skal hjælpes.

Generalsekretær i Dansk Folkehjælp Klaus Nørlem fortæller:

”Dagens indsats fra erhvervslivet har kæmpe betydning for rigtig mange familier. Hos Dansk Folkehjælp og Ekstra Bladet er der en stor taknemmelighed efter idag. Vi er overvældede over at kunne løfte denne indsamling til rekorder. Men vi tror også, at det er fordi vi insisterer på at sætte fokus på og fortælle de udsatte danskeres historier. ”

Dansk Folkehjælps Julehjælp består af en kolonialvarekurv eller gavekort til REMA 1000 til en værdi af 500 kr. samt et gavekort til en værdi af 1.000 kr. til køb af julegaver til børnene.

Ekstra Bladet dækkede dysten live via ekstrabladet.dk

Stine Albrechtsen

Pressekontakt Seniorrådgiver & Head of Aarhus