Orientering fra Zentropa

Til orientering vedhæftes her et brev som Zentropa sendte til dets samarbejdspartnere i går. Dele af brevet er allerede blevet citeret af pressen her til morgen. Her er den fulde ordlyd.

På vegne af Zentropa,

Michael Feder,
Have Kommunikation

Den 14. november 2017

Kære samarbejdspartner,

Som nuværende ledelse på Zentropa vil vi gerne give dig en status på vores tiltag oven på de alvorlige anklager, som er rejst mod Peter Aalbæk Jensen og Zentropas virksomhedskultur de seneste dage.

Vi er meget berørt af sagen, og meget kede af, at der er personer, som har følt sig krænket eller chikaneret mens de har arbejdet på Zentropa. På baggrund af den viden vi har nu, og det nye lys vores kultur bliver sat i, har vi iværksat en række initiativer.

Vi vil invitere arbejdstilsynet til at lave en undersøgelse af vores arbejdsplads for at få en professionel vurdering af vores arbejdsplads og eventuelle forbedringsmuligheder.

Mandag morgen havde vi møde med medarbejderne med henblik på at starte en proces, der skal gennemgå, opdatere og præcisere vores retningslinjer for et godt og sundt arbejdsmiljø. Mandag den 20. november afsluttes processen, og ledelsen vil herefter udarbejde et sæt gældende retningslinjer, der bliver implementeret øjeblikkeligt.

Alle ansatte skal overholde disse retningslinjer, og der skal senest efter seks måneder laves en skriftlig opfølgning fra ledelsen og gennemføres medarbejdertilfredshedsundersøgelser.

Zentropa har siden 2008 arbejdet med anonyme arbejdspladsvurderinger, og i disse vurderinger har der ikke været antydninger af, at der var væsentlige problemer med det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, og de problemer der har været er blevet håndteret i samarbejde med medarbejderne. Vi vil fremadrettet skærpe vores fokus på disse arbejdspladsvurderinger, og opfordre til at alle medarbejdere bruger denne mulighed til at udtrykke sig, og at alle bekymringer store som små er velkomne.

Ledelsen har desuden truffet følgende beslutninger vedrørende Peter Aalbæk Jensen, som træder i kraft med øjeblikkelig virkning:

• -Peter har fremover ingen indflydelse på den daglige ledelse af selskabet. Han deltager ikke i ledermøder.
  • -Peter har ingen indflydelse på elevuddannelsen og har ikke længere elever under sin ledelse.
  • -Peter må pr. dags dato ikke udtale sig på vegne af Zentropa.

Vi har alle været ansat på Zentropa i den periode, hvor de oplevede krænkelser har fundet sted. Dermed påtager vi os også et medansvar for de hændelser, som ansatte har oplevet som krænkende. Vi vil gerne være med til at skabe en arbejdsplads, som er tryg og bygger på en sund kultur, og hvor det værdsættes at gøre opmærksom på eventuel mistrivsel.

Vi ønsker samtidig at gøre opmærksom på, at vi alle har været en del af den tidligere kultur uden at vi, mens den fandtes, har opfattet den som krænkende eller systematisk. Med den viden vi har i dag, og med det lys, der i hele verden kastes på denne problematik, er det blevet tydeligt, at det ikke har været en god kultur for alle, og derfor skal den ændres.

Kulturen skal ændres til noget bedre for alle, og derfor er det vigtigt, at vi nu løser problemerne med dialog og rummelighed, således at vi kan genopbygge den grundlæggende tillid mellem mennesker, som er så fundamental for vores almene trivsel og velfærd. Nu hvor vi er blevet klogere, skal alle have en fair chance for at forbedre sig.

Vi står selvfølgelig til rådighed for spørgsmål, input og kommentarer.

Mange hilsner

Anders Kjærhauge, Rikke Ennis, Sisse Graum Jørgensen, Louise Vesth